Gå till innehåll

Naturkatastrof I Kvänum


Alexraptor

Rekommenderade inlägg

Så har man levt igenom sin alldeles egen naturkatastrof.

Episkt åsk och regnoväder, och inte kul blev det när det blev baktryck i dagvattnet.

Spöregnade hårt I flera timmar.

Själv fylldes källaren upp minst en halvmeter, och vi fick stäna strömmen helt för att undvika kortslutning.

Mina akvarier satt i 4-5 timmar utan ström innan vi lyckade få tag på ett bensindrivet elverk, och har nu gått under resten av igår och inatt.

Fick nyligen klartecken från elektrikern att sätta på strömmen igen, men sitter utan rinnande vatten då hydroforpumpen blev helt dränkt.

Tack och lov verkar dom allra flesta ha klarat sig, särskilt revkaret, dock har skummaren gått I högvarv hela natten och nästan svämmat över med brun sörja.

Dock fick man desperat slänga ut hinkar och gamla plastkar när taket började läcka in i akvarierummet.

Bilder kommer snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer jag och ska rädda mina guldfiskar ur deras innomhusdamm bakom tvättmaskinen, medans det bara sprutar upp dagvatten genom brunnen i tvättrummet.

Lyckades också få upp mina två behållare med osmosvatten och osmosenheten innan vattennivån nådde över gummistövlarna.

floodfetchfish1.jpg

Visst hade jag alltid önskat mig en större damm, men inte SÅ STOR!

Det var tur nog att guldfiskarna inte kom ut i år, för jag tror inte jag hade fått fatt på dom när deras egen damm svämmade över.

floodgarden.jpg

Inte heller akvarierummet på andra våningen gick säker när det regnade så hårt att taket började läcka och man fick slänga in under det man hade till hands.

floodleakyroof.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här läcker taket och det är knappt det kan låta bli att regna nog länge för att det skall gå att göra nåt åt det. Det gick ikull flera stora träd i trädgården och några träd hamnade över vägen så polisen fick rensa, det har åkt ikull en del i skogen också så en skördare är där och rensar upp nu. Och lite elektronik har åskan pensionerat.

Men

Jag behöver inte stövlar inomhus. Och strömmen har bara varit borta tillfälligt. Så man ska nog inte klaga, det är många som har det riktigt eländigt nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä fanken vad hemskt :(

Just själv fått lägga om tak mot inglasningen samt riva golv pga möglet som kom efter de stora läckagen. Tar hårt på själen. Hoppas det reder ut sig med försäkringar o dyl.

Jag fick intet ett dyft på försäkringen, dock var det inte något extremväder eller annan speciell situation i mitt fall som kunde åberopas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist! Gäller forsäkrinen?

Jo troligtvist, tack och lov.

Eftersom det var ortens dagvattensystem som brakade ihop och orsakade översvämmningen.

Däremot takläckaget får vi fixa med själv.

Jobbigast var det nog fysiskt, eftersom jag inte kunde sova natten till onsdagen på grund av åskan.

Och sen runt halv-sex eller sex så började det roliga.

Så jag hade varit vaken in 36-37 timmar innan jag äntligen fick sova.

Lite orolig är jag för guldfiskarna för att vattnet blivit disigt, men det går inte göra något åt just nu utan vatten.(egen brunn och dränkt pump)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde att det var riktigt kaos i Kvänum då en kollega så att ni fått 150mm nederbörd på en natt.

I Herrljunga kom det "bara" 90mm vilket orsakade översvämning för väldigt många hushåll.

Kjellners Rör finns ju även i Kvänum och vi fick låna ut pumpar dit.

Hoppas det ordnar sig.

Andreas

Ps Kvänum är tom med på TV 4 nyheter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...