Gå till innehåll

Buffra och testa jod


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Fick tillbaka mätresultat från tyskland (triton-lab.de) och det sa bland annat att jod var ganska lågt. Runt en femtedel av vad havet har (13 µg/l istället för 60 µg/l).

Nån som har buffrat sitt jod förut och kan rekommendera jodtest samt medel för att buffra det?

På drakfisken ser jag att de har saliferts jodtest samt att de har KZ Jod komplex och något som heter Prodibio Iodi+ något att ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra sätt är annars att kolla på gula koraller. Är de gula och de blå är blå så ligger man på en ok nivå. Blir den gula acroporan grön doseras för mkt jod och tappar man blå färg doseras för lite.

Den gröna färgen på gula acropora får ej blandas ihop med för höga näringsnivåer.

Mitt exempel gäller bara om man har god koll på näringsnivåer.

Efter att jag var hos Larry (LN) där jag såg min gula acropora va ill grön och de blå acropora superblå misstänkte jag överdosering av jod. När jag sedan läste att han doserar dubbel dos jod så får jag min teori uppfylld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar jod i droppflaska var kväll när ljuset slocknat. Det är den bruna jodden. Finns ju kaliumiodine med från kz och vissa koraller reagerar bättre på det än den bruna.

Att försöka buffar upp är ingen idé då jod försvinner när ljuset tänds.

Jepp, jag tror att just Jod (ja jodid eller jodat) är en bristvara i våra kar med kraftig belysning. Ja doserar som sagt dubbel dos (nattetid) och ja har aldrig något som helst utslag på eftermiddagen med mitt hobbytest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jod finns i så extremt låg dos (60 Micro gram) alltså 0,06 milligram. Så om det ökar o minskar lite påverkar inte så himla mkt. Det viktiga är bara att inte hälla för mkt då det är giftigt i för hög dos.

Det är ett ämne som korallen anv sig av för bildatet av färgpigment. Korallen klarar sig utan det men blir rätt trist att kolla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man inte kan lita på tester, hur ska man så fall buffra det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Har du doserat jod i karet innan?

Jag har inte läst Triton labs alla preparat men jag tror att de säkert kan hjälpa till med hur många droppar av deras jod som ska doseras för att det ska bli normalt.

Sen är det väl så att det krävs att man skickar in några gånger för att få en känsla för hur man ska dosera sina spårelement m.m.

Jag kommer att slicka in ett prov när mitt kar är som bäst, och sedan ha det som en referens för senare prover.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar jod i droppflaska var kväll när ljuset slocknat. Det är den bruna jodden. Finns ju kaliumiodine med från kz och vissa koraller reagerar bättre på det än den bruna.

Att försöka buffar upp är ingen idé då jod försvinner när ljuset tänds.

Man riskerar inte att få för höga värden kalium och jod då? Står det på kaliumiodine flaskan hur mkt man kan dosera varje dag? Måste man köra zeovit för denna flaska?

Visste inte att det försvann när ljuset tänds. Vad beror det på?

Vidorfner, hade du buffrat något jod u nättid innan du skickade ditt prov?

Har aldrig doserat jod

Jepp, jag tror att just Jod (ja jodid eller jodat) är en bristvara i våra kar med kraftig belysning. Ja doserar som sagt dubbel dos (nattetid) och ja har aldrig något som helst utslag på eftermiddagen med mitt hobbytest.

Ok och man kan inte få för mycket jod på så sätt? Är det som Andreas N säger att det försvinner när ljuset tänds?

Har du doserat jod i karet innan?

Jag har inte läst Triton labs alla preparat men jag tror att de säkert kan hjälpa till med hur många droppar av deras jod som ska doseras för att det ska bli normalt.

Sen är det väl så att det krävs att man skickar in några gånger för att få en känsla för hur man ska dosera sina spårelement m.m.

Jag kommer att slicka in ett prov när mitt kar är som bäst, och sedan ha det som en referens för senare prover.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Nej jag har inte doserat det innan. Jo jag tror de säljer doseringspulver med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla blåflaskor kan anv även om man inte kör zeovit.

Att få för hög kalium halt pga kaliumiodide tror jag man kan bortse från då det rör sig om så extremt låga doser.

Jag vet ej varför jod förstörs av ljuset men det gör så iaf.

Många flaskor rekommenderar 1 droppe / 100 liter vissa tom / 200 liter . Jag doserar 4-5 droppar var kväll iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...