Blåbert Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Jag har FMs ballingtillsatser, man ska blanda 25 ml till fyra liter balling-blandning av FMs recept.Mha min kH-förbrukning och min systemvolym tycker jag att jag borde kunna räkna ut en dosering istället - någon som gjort det? Citera
petnym Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Ja, om du vet vilken kemikalie det är i FM's förpackning så borde det ju gå lätt. Jag har gjort mig ett excell-ark som räknar ut torr- resp våtdosering för mina akvarium så jag enkelt kan justera upp låga värden manuellt när de hamnat snett. Citera
Blåbert Postat 27 augusti 2014 Författare Postat 27 augusti 2014 Om vi säger såhär då, vilket KH håller lösningen i FMs standardblandning? Citera
ormet Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Rätta mig gärna om jag har fel, men till Ca-reaktor skall det väll inte behövas? Är inte teorin att smälta korallskelett skall tillföra allt som behövs för skelett-uppbyggnad på korallerna. Citera
turboadde Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Rätta mig gärna om jag har fel, men till Ca-reaktor skall det väll inte behövas? Är inte teorin att smälta korallskelett skall tillföra allt som behövs för skelett-uppbyggnad på korallerna.+1 på den Citera
Ted Camenius Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Turboadde & ormet. Om ni har 8 i kh. Förbrukningen ökar och kh sjunker till i 7 så är det lättare att dosera lite pulver för att komma tillbaks på 8 och därefter öka tiden på reaktorn för att bibehålla 8 denna gång än att höja med reaktorn.Ska ni höja med reaktorn så måste den ge mer än dagsförbrukningen och sedan sänkas igen för att ligga stabilt Citera
Ted Camenius Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Jag höjer kh med NaHCO3 (vad det heter mins jag ej) säkert sama som Fm pulvret men jag köper det som noname.3g höjer kh 1dkh på 100liter vatten. Citera
turboadde Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Missuppfattning av mig då. Jag trodde han ville tillsätta spårelementet som ska vara i KH dunken fast han körde kalkreaktor.Alltså den här http://www.tritonakvarium.se/fm-ultratrace-b3-iodine-fluorine-complex/2536-0 Citera
ormet Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Turboadde & ormet. Om ni har 8 i kh. Förbrukningen ökar och kh sjunker till i 7 så är det lättare att dosera lite pulver för att komma tillbaks på 8 och därefter öka tiden på reaktorn för att bibehålla 8 denna gång än att höja med reaktorn.Ska ni höja med reaktorn så måste den ge mer än dagsförbrukningen och sedan sänkas igen för att ligga stabilt Absolut, men det var ju inte frågan. Att räkna ut ml spårämnen per gram pulver är simpel matte.Tex för Alk så skall man dosera 5ml trace b health elements per 100g pulver. Citera
Blåbert Postat 27 augusti 2014 Författare Postat 27 augusti 2014 Ja alltså min tanke var att mha doserpump köra spånen. Visst, de ska ju finnas i mediat, men det finns ju annat som tex metabolism-flaskan, det tolkar jag som katalytiska ämnen Citera
Ted Camenius Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Absolut, men det var ju inte frågan. Att räkna ut ml spårämnen per gram pulver är simpel matte.Tex för Alk så skall man dosera 5ml trace b health elements per 100g pulver.Aha, läste igenom det igen och är med i matchen nu. Varför är man inte som brightast efter 22 för Citera
Ted Camenius Postat 27 augusti 2014 Postat 27 augusti 2014 Ja alltså min tanke var att mha doserpump köra spånen. Visst, de ska ju finnas i mediat, men det finns ju annat som tex metabolism-flaskan, det tolkar jag som katalytiska ämnenVarför krångla till det? När jag kört reaktor har jag aldrig tillsatt extra spårämnen. Det som anges för att blanda i ballingen är högt räknat. Brukar köra ca1/4 av dosen och vet fler med mig som gör det, även skippar helt. När du har karet proppfullt med koraller kan det behöva tillsättas annars gör det enkelt för dig. Ju enklare du kör ju enklare blir det att hålla allt stabilt och korallerna blir snyggare.De flesta duttar för mycket med massor av olika tillsatser i onödan. Back to basics. Kh7-9 men stabilt, ca 420 mg1320 nitrat 0-2 fosfat runt 0,04 och hyggligt med ljus. Funkar inte allt bra då så kommer det inte göra det med extra tillsatser heller. Citera
Blåbert Postat 27 augusti 2014 Författare Postat 27 augusti 2014 Nej jag ska inte göra det - bra att ni lägger band på mig.Det var dock mer nyfikenhet hur man skulle räkna... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.