Gå till innehåll

FM ballingtillsatser med kalkreaktor


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Ja, om du vet vilken kemikalie det är i FM's förpackning så borde det ju gå lätt.

Jag har gjort mig ett excell-ark som räknar ut torr- resp våtdosering för mina akvarium så jag enkelt kan justera upp låga värden manuellt när de hamnat snett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turboadde & ormet.

Om ni har 8 i kh. Förbrukningen ökar och kh sjunker till i 7 så är det lättare att dosera lite pulver för att komma tillbaks på 8 och därefter öka tiden på reaktorn för att bibehålla 8 denna gång än att höja med reaktorn.

Ska ni höja med reaktorn så måste den ge mer än dagsförbrukningen och sedan sänkas igen för att ligga stabilt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turboadde & ormet.

Om ni har 8 i kh. Förbrukningen ökar och kh sjunker till i 7 så är det lättare att dosera lite pulver för att komma tillbaks på 8 och därefter öka tiden på reaktorn för att bibehålla 8 denna gång än att höja med reaktorn.

Ska ni höja med reaktorn så måste den ge mer än dagsförbrukningen och sedan sänkas igen för att ligga stabilt :)

Absolut, men det var ju inte frågan. Att räkna ut ml spårämnen per gram pulver är simpel matte.

Tex för Alk så skall man dosera 5ml trace b health elements per 100g pulver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja alltså min tanke var att mha doserpump köra spånen. Visst, de ska ju finnas i mediat, men det finns ju annat som tex metabolism-flaskan, det tolkar jag som katalytiska ämnen

Varför krångla till det? När jag kört reaktor har jag aldrig tillsatt extra spårämnen. Det som anges för att blanda i ballingen är högt räknat. Brukar köra ca1/4 av dosen och vet fler med mig som gör det, även skippar helt. När du har karet proppfullt med koraller kan det behöva tillsättas annars gör det enkelt för dig. Ju enklare du kör ju enklare blir det att hålla allt stabilt och korallerna blir snyggare.

De flesta duttar för mycket med massor av olika tillsatser i onödan. Back to basics. Kh7-9 men stabilt, ca 420 mg1320 nitrat 0-2 fosfat runt 0,04 och hyggligt med ljus. Funkar inte allt bra då så kommer det inte göra det med extra tillsatser heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...