Gå till innehåll

Färre antal pumpar !?


uffe2

Rekommenderade inlägg

Är det någon som använder avrinningen till sumpen,

för att förse ex UV-filter, fosfat-filter, nitrat-filter, calsium-reaktorskummare m.m. med vatten ?

Detta vill jag göra för att slippa en massa "onödiga" pumpar.

Vilka är dom stora nackdelarna ?

Hur har ni dragit avrinningsrören, så att det fungerar på ett bra sätt ?

Har ni flera filter som är seriekopplade eller har ni dom parallellkopplade ? eller både och ?

Hur gör ni om ex. 50 mm avrinningsrör till flera mindre dimensioner ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte den uppställningen och antar att man bör avstå ifrån det med tanke på eventuell risk för översvämning av ytavrinningsboxen. För varje utrustning du kopplar på ytavrinnigsboxen så introducerar du en riskfaktor för att om det blir stopp i utrustningen (av någon omöjlig anledning som alltid ändå inträffar) så kommer du att få översvämning i karet. Ju fler grejer du seriekopplar kommer du att multiplicera den faktorn med två.

Dessutom kommer du aldrig att kunna slussa genom den mängd vatten som t.ex. 50mm rör kan leverera till en ynklig UV-c som klarar av kanske 5ggr så lite som den mängden. Och även där kommer du att få en allt mindre kapacitet ju fler grejer du seriekopplar då du kommer att bromsa upp flödet. Parallellkoppling skulle visserligen lösa en del av det problemet, men du får ändå övervaka alla dessa för att inte råka ut för någon ödesdiger överraskning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter som risky business i mina öron, dels på grund av översvämmningsrisken om det täpper igen nånstans,dels tror jag att det är svårt att hålla konstanta nivåer om någonting bromsar fritt fall från returen.

Sedan bygger många av filterkonstruktionernas flöde på tryck utifrån för at fungera, samt att ett UV som inte är konstant vattenfyllt(kylt) i bästa fall skulle få "fastbrända"

avlagringar på kvartsglaset.

Jag kör "hela "mitt system på en pump för att minimera värme och stray voltage i tanken, och jag planerar att köra samma princip den dag jag "bygger ut"!

Däremot har jag lekt med tanken att bygga in uv i sumpen, genom att helt enkelt borra två hål mittemot varandra och trä ett kvartsglas rör tvärs igenom sumpens väggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa skummare går att gravitations mata med vattnet från överrinningen men att mata ett uvc eller nitratfilter nä, de ska du nog inte göra vattnet som kommer från avrinningen är ju det smutsigaste vattnet i systemet å de vill man nog inte även om de gick köra rakt in i sakerna du räknade upp så gör inte de utan du får nog kalla de "onödiga pumparna" för nödvändiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla andra har väl redan påpekat översvämningsrisken. Om akvariet skall vara tyst så använd Dursos standpipe och då kan man ej mata filter med vatten, utan vattnet skall ha ett lagom motstånd, justerat med hur djupt avrinnigen sticker i sumpen. Utan att titta på hur många pumpar man ska ha, så vill jag först ha mekanisk filtrering, jag har två svampar som jag gör rent varje dag. Sen har jag skummaren, efter det så har jag ganska rent vatten och kan börja försörja andra typer av filter. Oftas så är ju varje filter optimerat för ett visst flöde, så serie är nog svårt. Men sen kan man väl ha en pump som förser filter med vatten och retur till tanken.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avser att sätta filter på avrinningen, inte returen

Sätter man filter på returpumpen, så tappar man ju en massa tryck i pumpen.

Jag vet folk som har UV på avrinningen.

Borde man inte kunna sätta åtminstone uvc'n på returpumpen?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, jag tror inte det.

Rör 2 får inget vatten pga rörelseenergin i vattnet.

Vatten i rörelse vill fortsätta rakt fram pga tröghetsmomentet !

När rör 1 är helt fyllt med vatten,

så kommer ev. överskottsvatten att rinna över till rör 2 via T-koppingen.

jag undrar om inte du får en hävert av rör två, som torrlägger uvet?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det blir VM i gurgel och skval, om du inte har ett ess i rockärmen som jag inte känner till. Du har ett rör som blir två rör alltså dubbelt så stort, för att fyll de två rören så kommer det bli lika mycket luft som vatten(om du inte kan trolla) och det kan bara innebär ett satans liv med gurgel och vattennivåer som åker upp och ner helt ohämmat. I en Dursos standpipe så gör man tvärt om, den smalnar av nertill och man har ett mottryck ifrån sumpen, sen finjusterar man flödet igenom den med hjälp av storleken på lufthålet.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen, då får jag mitt VM-guld till slut !

Hmmm, ska fundera på din kommentar ett tag.

Måste leta efter ett ess någon stans.

Spontan kommentar (ej genomtänkt):

============================

Om man "avslutar" Dursos standpipe vid t-koppling (i stället för bott botten av sumpen) och

sedan rinner i princip allt vatten ner i rör 1 (måste anpassas efter motstånd och tryck i dina filter och fallhöjd)

Rör 2 är bara till som reserv,

i fall det skulle uppstå något oförsett extraordinärt motstånd i något filter.

Vattennivån i rör 1 ska ligga precis under T-kopplingen.

Denna vattennivå skapar trycket till dina filter.

Alla rören avslutas under vattenytan i sumpen.

Rör 2 kan man luta i 10-30 grader,

så slipper man mycket av skvalet från vattnet,

ifall man skulle få något vatten i rör 2.

Jag tror det blir VM i gurgel och skval, om du inte har ett ess i rockärmen som jag inte känner till. Du har ett rör som blir två rör alltså dubbelt så stort, för att fyll de två rören så kommer det bli lika mycket luft som vatten(om du inte kan trolla) och det kan bara innebär ett satans liv med gurgel och vattennivåer som åker upp och ner helt ohämmat. I en Dursos standpipe så gör man tvärt om, den smalnar av nertill och man har ett mottryck ifrån sumpen, sen finjusterar man flödet igenom den med hjälp av storleken på lufthålet.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man "avslutar" Dursos standpipe vid t-koppling (i stället för bott botten av sumpen) och

sedan rinner i princip allt vatten ner i rör 1 (måste anpassas efter motstånd och tryck i dina filter och fallhöjd)

Rör 2 är bara till som reserv, i fall det skulle uppstå något oförsett extraordinärt motstånd i något filter.

Hur du ska få en stadig vattennivå ovanför den igentliga vattennivån förstår jag inte, ännu mindre hur vattnet inte ska rinna ner i rör 2? Jag tror det är dags för esset.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...