Gå till innehåll

Borra!


kiwi11

Rekommenderade inlägg

Tänkte försöka bottenborra min 200L kub i helgen, men är lite osäker på några saker.

Jag tänkte ta två 25mm ner, och en 20mm till returen. Blir detta lagom eller bör jag titta på andra storlekar?

Hur långt från baksidan ut bör jag sätta hålen och hur nära/långtifrån varandra bör hålen vara?

Sen undrar jag även hur stor box man bör göra,samt hur tjockt glas?

Väldigt nervös inför borrningen..Kuben är gjord i 10mm glas, så det känns ju som att det bör hålla om man är försiktig och kyler på bra med vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så ungefär kanske 40mm ur från baksidan av rutan, och runt 40mm mellan hålen så är man safe?

Ang returen så kanske jag ska ta 25mm där också, jag vet inte riktigt, vad är det ultimata?

Borrar jag alltså med 35-37mm hål för 25mm rör?

Tänkte se ifall jag får tag på borr och kan borra redan i helgen. Kommer upp till dig någon dag Stig när borrningen är klar och hämtar pvc osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag skulle kolla med stativet hur nära kanten jag kan borra. 25 mm mutter och brickor är ungefär 34mm så du bör ha minst 34 mm mellan centrum på hålen. Jag monterar 25 mm rör med muff på 20/25mm koppling. (26 mm hål). De har samma innerdiameter så kopplingen bromsar inget.
Jag skulle kolla med stativet hur nära kanten jag kan borra. 25 mm mutter och brickor är ungefär 34mm så du bör ha minst 34 mm mellan centrum på hålen. Jag monterar 25 mm rör med muff på 20/25mm koppling. (26 mm hål). De har samma innerdiameter så kopplingen bromsar inget.

Hej Stig.

Du får gärna förtydliga. Är det rätt tolkat att du sätter 20 mm tankgenomföring för 25 rör och limmar dessa med utv muff?

Är det samma med 32 och 40 mm. Dvs ner en storlek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder vanliga tankgenomföringar. På mina (VDL) som är märkta 20/25 passar en 25 mm muff. De bör ha ett 26 mm hål för att 25 mm gängan ofta har en eller 2 tiondelar övermått.

Jag ser ingen anledning till att borra onödigt stora hål i glaset. Den kopplingen har samma innerdiameter som ett 25 mm PVC- rör så den bromsar flödet mindre än en större koppling. (Virvelbildningar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...