Gå till innehåll

Identifiera dessa


m0jjen

Rekommenderade inlägg

post-8299-1446893414081_thumb.jpg

Var med på stenen, tog manuellt bort så mycket jag kunde. Tror det är Bryopsis men vore bra om någon kunde verifiera detta :)

Karet har varit igång ca 1.5 vecka, dock är det ointressant då det som sagt kom med stenen :) Har tyvärr inte investerat i MG test ännu.

Salinitet: 1.023

PH: 8

Nitrit: < 0.3mg

Fosfat: ej mätbart

post-8299-14468934140612_thumb.jpg

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara bryopsis lite svårt att se när de är korta. Om längre orörda alger har fjäderform så är de dessa.

Såg att du fått stenen från ett kar som ska startas om. Möjligen har du fosfat i stenen. Jag skulle överväga ny fin sten måste inte vara full mängd då du är i uppstartsfas. Denna skulle du kunna behandla utanför i separat tunna i ex vatten från vattenbyten, om det har låg fosfatnivå. Borsta de ofta i sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen fosfat just nu, inte mätbar iaf. Så skrubba i sötvatten är vad som gäller? Dör inte väldigt mycket som finns i/på stenen då?

Nej, inte enda alternativet, så skulle jag göra om jag startade under dessa förutsättningar. Tänkte mest ta viss mängd fräch algfri sten som man vet är ok. Den misstänkt dåliga stenen skulle jag ta in när jag ser att det inte är problem med den längre.

En del dör nog men bara ytligt då det är kort bad. Antar du inte har koraller på stenen.

Är akvariet igångsatt eller om man vill köra igång med ev dålig sten så är knepet stabilitet låga näringsvärden och tålamod. (räkna år)

Det finns en del diskusioner om mätbart fosfat, vad som finns i vattnet eller sten sand mm och hur alger tillgodoger sig näring och hur man mäter. Inget jag kan eller bör ge mig in på att förklara. Men har du bryopsis så kan jag av erfarenhet säga att det inte är kul. Tog mig 1,5 år att bli av med. Troligen var grundproblemet den sten jag köpte av en handlare som hade dåliga vattenvärden, sålde mest fisk och använde inte skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakteriefloran i levande stenen klara sötvatten men inte maskar, Copepoder, Amphipoder och andra smådjur som lever i levande sten. De djuren rensar stenens porer så att den inte slaggar igen som sand i sötvattensakvarier. Men man kan ympa in faunan med några stenar ur ett väl fungerande kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...