Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Man glömmer lätt att burken bara har varit igång i 4 månader med den nuvarande stenen och ställer höga krav, här kommer en liten resume. Burken har aldrig genomgått något algstadie och mycket därför att zeolit och kolkälla är så effektivt att den kurerar stenen utan att det blir några höga näringstoppar. Men det tar fortfarande tid att få till den biologisk balansen. Efter 1,5 månad så vara alla näringsdepåer tömda och all plats togs över av biofilm, jag har aldrig varit med om så mycket biofilm troligen hade jag lagrat upp kolkälla så det gjorde detsamma om jag höll upp med kolkällan. Samtidigt så var jag tvungen att ge näring till korallerna för att de skulle må bra, så det var ohållbart i längden, något måste göras. Ordningen ställdes inte till rätta fråns jag inhandlade 11 dispar och då svänger det över åt andra hållet innan biologin orkade att ta hand om all näring. Idag 1 månad senare så börjar det ordna upp sig, korallerna är inte på topp men det vita på korallerna börjar gå mot vitt igen. Hur som helst så är Anthias gruppen ett livligt tillskott, de är alltid framme i vattenkolumnen och gömmer sig bara när de blir skrämda. De får mig att tänka på Tropheus, hanen håller efter sitt harem på samma sätt och de två första veckorna var det strid på kniven. PS rampen får verkligen fram de "varma" färgerna(rött, orange, gult och rosa) på dem. Idag är de 8, en dog efter några dagar och två har hoppat ur, gruppen känns stabil nu och jag hoppas den förblir intakt. De äter allt jag stoppar i, har nästan gått ifrån frysfodret och kör några olika sorter foder både flingor och pellets.

/Janne

Postat
Ännu en spathulata, jag undrar om den ska förbli trefärgad.

[ATTACH=CONFIG]122579[/ATTACH]

/Janne

Spathulata är en korall man lätt fastnar med blicken på..... Väldigt intressanta att studera :)

Postat
Spathulata är en korall man lätt fastnar med blicken på..... Väldigt intressanta att studera :)

Ja visst är den, ett nytt foto att jämföra mot.

Det tidigare fotot.

[ATTACH=CONFIG]122579[/ATTACH]

Jag försöker visa att det har blivit mer färg på den, mera rosa.

post-810-14468935031696_thumb.jpg

/Janne

Postat
PS rampen får verkligen fram de "varma" färgerna(rött, orange, gult och rosa) på dem.

/Janne

Hej Janne, vet att det är lite tidigt att utvärdera men hur känns belysningen och resten av färgerna på dina koraller?

Erik

Sent from my iPad using Tapatalk

Postat

Samma uppsättning som jag. Problemet som jag tycker är att ljuset bli väldigt annorlunda när T5 slocknar. Har en ide om att köra med Par-tabellen för att motverka detta.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat
Hej Janne, vet att det är lite tidigt att utvärdera men hur känns belysningen och resten av färgerna på dina koraller?

Erik

Sent from my iPad using Tapatalk

Jag tycker den lyfter fram alla färgerna bra och det är väl tack vare RGB tekniken. Sen finns det ju alla möjligheter att anpassa ljuset efter tycke och smak, jag gillar lite blåare ljus så jag kör 4 blå lysrör. Hur det växer under den får väl tiden utvisa, men almänt så kan jag tycka att det finns en viss övertro på ljuset, det är fortfarande allt det andra som påverkar mer än ljuset.*

Nu kommer jag ifrån frågan lite. Tidigare när det bara fans MH och actinic rör så var det samma spridning på hur folk lyckades med korallerna och och hur fort de växte. Men så fort man kan se skillnad så tror jag att man mer tror på det eller inte. Medans det igentligen är det som varken syns eller går att mäta som gör att vissa kar blir helt magiska. Jag tror t. ex. inte karen kommer bli finare nu bara för att man kan mäta exaktare och flera parametrar med Triton metoden, det blir bara mer komplext och det blir mera möjligheter att göra bort sig på. Det är bara att titta på Zeovit metoden, det är inte så mycket att hålla reda på om man skalar ner det till basic 4, redan där är det många som går bet.*

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Postat
Vilka rör kör du i din PS-ramp?

Kör själv med 2st ATI Blue+ och 2st ATI Coral+. Ger ett rätt färgneutralt sken med mycket tryck i.

Som jag skrev tidigare 4 blå från Fauna Marin.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Postat
Samma uppsättning som jag. Problemet som jag tycker är att ljuset bli väldigt annorlunda när T5 slocknar. Har en ide om att köra med Par-tabellen för att motverka detta.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

T5orna går väl också att dimma externt(0-10volt), men det blir ju mycket krångligare, om man inte har en akvariedator.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Postat
T5orna går väl också att dimma externt(0-10volt), men det blir ju mycket krångligare, om man inte har en akvariedator.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Tyvärr inte, det är inte dimbara don. Det är en miss av PS tycker jag. Har lite funderingar på att köpa en Apex och då byter jag ut donen till dimbara och då är problemet löst.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat
Tyvärr inte, det är inte dimbara don. Det är en miss av PS tycker jag. Har lite funderingar på att köpa en Apex och då byter jag ut donen till dimbara och då är problemet löst.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Okay är det LEDen som man kan dimma med 0-10volt?

/ Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Postat
Okay är det LEDen som man kan dimma med 0-10volt?

/ Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Yes, så är det. Vad jag inte förstår är att PS skriver att de har Pwm styrning från sin dator och i manualen skriver de att rampen går att köra externt via 0-10v. Något verkar fel, och enligt vissa så ska pwm vara bättre då 0-10v tydligen gör så att inte leden visar rätt våglängder vid dimning. För din del spelar det ingen roll då du kör allt på 100:)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Postat
Yes, så är det. Vad jag inte förstår är att PS skriver att de har Pwm styrning från sin dator och i manualen skriver de att rampen går att köra externt via 0-10v. Något verkar fel, och enligt vissa så ska pwm vara bättre då 0-10v tydligen gör så att inte leden visar rätt våglängder vid dimning. För din del spelar det ingen roll då du kör allt på 100:)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tittar man på deras hemsida så står det

External control (PWM or 1-10V signal)

/Janne*

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Postat

Det är nog en liten missuppfattning här. Elektroniken i styrningen försörjer leden med ström. Där finns i grunden två olika metoder.

Antingen kör man full ström i leden och slår till och från för att ge ett svagare ljus i medeltal när man dimmar ned. (Ofta 1000 gånger per sekund) Det kallas PWM - pulsbreddsmodulering på svenska.

Eller så minskar man en kontinuerlig ström till leden. Då kan våglängden på ljuset skifta någon nm men att det skulle kunna göra en synbar skillnad tvivlar jag på. Dessutom får man högre verkningsgrad i leden vid lägre ström.

Styrningen av styrningen är en helt annan sak. Där kan man ha ingång för 0 - 10 v eller PWM eller båda. Det är ganska enkel elektronik så det kostar inte mycket extra.

För ändring i färg av vita dioder beroende på temperaturen av ljuspulvret se här: http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Products/XLamp/Discrete-Directional/XLamp-XTE-Royal sid 10. Men tänk på att skalan (ccx, ccy) är 0 - 1 så det är små ändringar.

För ändring av våglängd av enfärgad led se här: http://www.bridgelux.com/wp-content/uploads/2013/10/BXCD4545-45mil-x-45mil-or-1.14mm-x-1.14mm-Datasheet-DS-C15.pdf

sid 7.

Postat

Det var väl styrningen av styrningen vi pratade om.

Lyckades få ut sandvändaren idag, fick flytta på en del koraller och sten innan jag fångade den med håven. Så nu har jag städat ut allt grus ur korallerna, de borde reagera positivt på det.

Det blev en ny bild också.

post-810-14468935062618_thumb.jpg

/Janne

Postat

Det är Dispar och de senaste bilderna på korallerna(spathulata) är köpta i Ludvika, men de tidigare kommer från Extrem Corals och White Corals.

/Janne

  • 1 månad senare...
Postat
Hur går det med dina fina sps? Helbild på akvariet ??:)

Jo tack, det är bara bra med dem, vissa har börjat växa rejält så det är kul. Det brukar alltid ta en tid innan de börjar växa om det är långväga koraller.*

Var borta 10 dagar över nyår, ingen hårdvara krånglade, bara utebliven zeostartdosering och pumpning av zeoliten. Korallerna tog det bra, de hade bara blivit lite mörkare, men det tog bara lite över en vecka så var de tillbaka i samma form. Däremot så hade grön cyano tagit över all bakteriefilm på sandytorna, troligen så gjorde det gott att upphöra med kolkällan för bakteriefilmen orkade inte hålla bort cyanon. Gjorde några vattenbyten där jag sög ut så mycket som möjligt av bakteriefilmen och cyanon. Doserade Cyano Clean, Zeobak och Coral Snow så till slut så gav även cyanon upp. Så nu är det bara lite brunt på sanden kvar som jag försöker få bort.

Jag ska försöka få till lite bilder.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

  • 2 veckor senare...
Postat

Det blev ingen helbild, men .....

post-810-14468935448421_thumb.jpg

post-810-14468935448023_thumb.jpg

Nu börjar den delen där korallen är avbruten växa igen, vilda tables ser ju lite konstiga ut när man ser brottet.

post-810-14468935447834_thumb.jpg

post-810-14468935448215_thumb.jpg

post-810-14468935447587_thumb.jpg

/Janne

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...