Gå till innehåll

Eldräka - snigelkiller?


Julgran

Rekommenderade inlägg

Köpte ett par turbosniglar och en eldräka för några dagar sedan. Nu har räkan ätit upp båda turbosniglarna. Brukar en eldräka vara så agressiv mot sniglarna? Jag har fortfarande kvar min astraea snigel som jag hade sedan tidigare.

Räkan kanske var extra hungrig, för han fick ingen mat under de två första dagarna. Nu får han ca ett halvt kryddmått med fryst artemis varannan dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela hände när jag höll på och matade räkan med fryst artemis. Räkan hade varit utan mat i 2-3 dagar.

När jag släppte ner lite mat i karet så blev räkan som tokig och for fram och tillbaka för att försöka få tag i bitarna som sveptes runt av pumparna. Han blev som en "koffeinstinn Chihuahua" där han studsade fram och tillbaka för att få tag på godbitarna.

Jag såg inte när räkan plockade ut sniglen från skalet, men ena sekunden var skalet och snigeln framför näsan på mig och sen vände jag mig om i 20 sekunder. Efter det var skalet tomt. När jag tittade under en av stenarna så satt räkan där och åt för fulla muggar. Jag vet för lite fortfarande om sniglarna för att veta om snigeln var död eller inte. Men fort gick det när räkan fick tag i skalet...

När jag hade köpt sniglarna och räkan så började ena snigeln äta direkt och det fortsatte den med under resten av kvällen. Den andra trodde jag bara hade dragit in sig i skalet. Jag upptäckte lite senare att den andra snigeln hade stängt in sig med något slags lock framför öppningen (ungefär som om den höll på att "förpuppas"). Så här i efter hand tror jag att den var så redan från början.

Någon som vet vad det innebar?

På morgonen efter räkans matorgie så kunde jag inte hitta den andra snigeln och sen dess är den borta. Med all sannorlikhet ligger troligtvis skalet under stenen där räkan håller hus. (jag har inte lyft på stenen och kollat)

Min Astraea som fanns i karet sedan tidigare mår hur bra som helst och fortsätter och glufsar i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde som jag alltid gjort med mitt söt akvarium ch tog in lite vatten i påsen i taget under en tid. Ena snigeln snurrade runt och åt hela kvällen, men du menar att han dog av chocken ändå?

Droppmetoden? Jag måste ha missat att man ska ta in vatten droppvis i påsen. Jag uppskattar att jag tog in 1 dl av akvarievatten i taget i påsen som hade 1 liter vatten. Det blir en 1/10 del vid första vattenintaget och sen minskar det till 1/11 osv. pga ökad vattenvolym.

Men om nu sniglarna dog, varför klarade sig både korall, kräfta och sjöstjärnan då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sniglarna (som är så tåliga) måste koppas in lååångsamt. Finns nog inte många som missat den "detaljen" någon gång när de var gröna..

Menar du att ingen missar den detaljen eller att många har missat den detaljen i början? Så som du skrivit nu så står det att inte många missat den detaljen.

Jag förstår fortfarande inte vad som menas med "lååångsamt". En timme, är det för snabbt? Är "lååångsamt" flera dygn eller fyra timmar? Jag har läst artikeln http://www.liveaquaria.com/general/general.cfm?general_pagesid=19&ref=3319&subref=AI och där står det ungefär en timme. Den enda fel jag gjort om man jämför med artikeln är att jag inte stängde av belysningen.

En annan fråga: Om jag nu inte varit tillräckligt långsam, dör snigeln då efter en dag eller efter några timmar? Den ena snigeln verkade mumsa på så bra under hela kvällen så jag är mest förvånad att den också är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då fattar jag...

Nu till en ingående fråga om ena snigeln:

Är det någon som vet varför en snigel "stänger in sig" som den första snigeln gjorde? Det såg ut som om snigeln hade stängt av öppningen på snäckskalet med ett lock gjort av samma material som övriga skalet. Jag såg dessutom igår kväll att den biten fortfarande låg kvar på botten på den plats där räkan åt upp snigeln, så "locket" var gjort av ett hårt material (borde då vara samma material som skalet i övrigt).

Stängde den in sig för att den höll på att byta kön eller var det för att den mådde dåligt och stängde in sig för att dö? Eller var det något annat skäl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt...efter nästan två veckor så kommer nu den andra turbosnigeln fram och mumsar för fulla muggar. Han/hon var alltså inte uppäten, utan har endast gömt sig i det otroligt stora 45 liters karet. Det är tydligen lätt att gömma sig bland alla dessa liter med vatten och ls.

Den andra måste då ha varit död redan vid hemkomsten.

Tänk vad man lär sig som glad "nyburgare"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...