Gå till innehåll

Ozon i skummare.


Linnex

Rekommenderade inlägg

Ni som kör ozon direkt i skummaren. Hur mår skummaren och hur länge har ni gjort det?

Jag har en Vertex Alpha som skall vara ozontålig men Vertex tekniker avråder ändå att köra ozon i den.

"the acrylic bodies are very resistant, but ozone will attack anything, given time. The tubing is the weakest point and may need to be replaced every 6 months, depending on the amount of ozone used."

Funderar på att bygga ihop en reaktor istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har kört ozon i typ 10år i Top Fathom skummare och i många år även med BubbleKing utan synbar påverkan (möjligen lite gulnade skummarkoppar på TPskummarna) - Sanderskummare samma sak - så det är nog i slutänden plastkvaliten som avgör.

TP byggdes i glasfiber och akryl - BK är byggda i högvärdig akryl och PVC - Sander; akryl av hög kvalitet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
Ozon genom diffusor istället för reaktor? Är det lika effektivt? Blir ju lite prisskillnad.

Kan funka men jag tror du får bättre effekt med reaktor. Allt hänger på bubblorna har jag läst. Du bygger en ozon reaktor lätt själv har jag förstått men hittar ej nån ritning just nu.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan funka men jag tror du får bättre effekt med reaktor. Allt hänger på bubblorna har jag läst. Du bygger en ozon reaktor lätt själv har jag förstått men hittar ej nån ritning just nu.

/Christian

Har en pensionerad Top Phantom 100 skummare som man kanske kan återanvända som reaktor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...