Blåbert Postat 22 september 2014 Postat 22 september 2014 Vilket skit, de höll i tre månader. Någon annan som har samma erfarenhet?Någon som hittat en bättre lösning? Citera
Henric Postat 22 september 2014 Postat 22 september 2014 Tyvärr så verkar inte backventiler fungera i salltvattensmiljön. Givetvis kan man köpa industrikvalitet eller för båtar men då kostar de. Det samma är väl med de kranar vi har. Har man en kran som står 1/3 öppen en längre tid och så börjar man justera den och ofta börjar de läcka i axeln. Citera
Lasse Postat 22 september 2014 Postat 22 september 2014 Jag använder Aqua Medics blåa - de håller ett år i alla fall hemma hos migMVH Lasse Citera
Lasse Postat 22 september 2014 Postat 22 september 2014 Tyvärr så verkar inte backventiler fungera i salltvattensmiljön. Givetvis kan man köpa industrikvalitet eller för båtar men då kostar de. Det samma är väl med de kranar vi har. Har man en kran som står 1/3 öppen en längre tid och så börjar man justera den och ofta börjar de läcka i axeln.Kulventilerna PVC är bara konstruerad för stängt och öppet. Det är en O ring i axeln som ger sig. Den går att byta. Jag har märkt att det i detta fall spelar priset en stor roll. Bäst hittills är kranarna med spärr och röda handtag. De verkar vara bättre konstruerade.MVH Lasse Citera
Blåbert Postat 22 september 2014 Författare Postat 22 september 2014 Så ingen med sp3000 som hittat nåt annat? Citera
Reuben Postat 22 september 2014 Postat 22 september 2014 Kulventilerna PVC är bara konstruerad för stängt och öppet. Det är en O ring i axeln som ger sig. Den går att byta. Jag har märkt att det i detta fall spelar priset en stor roll. Bäst hittills är kranarna med spärr och röda handtag. De verkar vara bättre konstruerade.MVH Lassevad anser ni är längre tid? har haft ~20st under mina 3 kar, inga som pajat under första året iaf. (bytt ut kar inom 18månader varje gång så inte behövt längre än så. Citera
Lasse Postat 22 september 2014 Postat 22 september 2014 Under årens lopp har jag väl monterat mellan hundra och femhundra kulventiler. De billigare varianterna visar ett stor kassationsprocent efter 1 - 4 år om de används för att strypa flödet. Sämst är en typ med bara en unionkoppling och blått handtag. GF och andra kvalitetsmärken håller betydligt längre. Används de endast för öppet eller stängt håller de längre. En typ med rött handtag och gula lägesstopp är nog den som hållit bäst. Har använd den för flödesregleringar som varieras ganska ofta utan att behövt byta någon under de 4 - 5 åren jag använt dessa.MVH Lasse Citera
Lasse Postat 22 september 2014 Postat 22 september 2014 Så ingen med sp3000 som hittat nåt annat?Tror inte du hittar några andra som är bättre. Vad pumpar du igenom - kalkvatten? När jag använde det så höll de ca 3 månader - därför finns det alltid ett antal hemma. Sedan jag slutade med kalciumhydroxid i påftyllnadsvattnet så har jag inte bytt på ett år i alla fall. Men de är förbrukningsvara.MVH Lasse Citera
Blåbert Postat 22 september 2014 Författare Postat 22 september 2014 Saltvatten in i kalkreaktorn. Pumpen funkar ju inte utan, så lite kritiskt Citera
Blåbert Postat 23 september 2014 Författare Postat 23 september 2014 Så, backventilerna var kass, men det var utsliten slang som gjorde att den inte pumpade. Mao räcker en slang 3 mån 24/7 - bara att ladda upp med utbytesslangar då..... Citera
Lasse Postat 23 september 2014 Postat 23 september 2014 Se upp lite där. Det sitter en filtliknande insättning överst i pumphuset - har den lossat så pumpar det inte bra. Om slangen slitits ut så har det troligtvis varit lite för lite fett på slangen och i kammaren - det skall vara gott om fett därMVH Lasse Citera
Blåbert Postat 23 september 2014 Författare Postat 23 september 2014 Jag vet, man måste väl smörja med jämna mellanrum? Citera
Lasse Postat 23 september 2014 Postat 23 september 2014 Ja och mycket. Jag är inte den bäste att komma ihåg det - därför är jag nog inne på min 3 :de (eller är det den fjärde?) på 5 årMVH Lasse Citera
Blåbert Postat 23 september 2014 Författare Postat 23 september 2014 Slang eller pump? För man måste väl kunna byta slang regelbundet bara? Citera
Lasse Postat 23 september 2014 Postat 23 september 2014 Axeln till hjulen går eller också spricker själva plasten som håller hjulen. Om man byter slang och fettar in så håller det längreMVH Lasse Citera
maxium Postat 23 september 2014 Postat 23 september 2014 Kolla så du inte har fått sand i slangen. Jag har en SP 4800 och fick i lite och det tog inte mer än ett par månade så gick det hål på slangen. Slangen innan har jag säker haft 13-14 månder innan jag bytade och det var inte pga att slangen var kass. Citera
Blåbert Postat 23 september 2014 Författare Postat 23 september 2014 Jag har slarvat med infettningen, den har spruckit längsmed på insidan, så det har blit som en kanal. Rätt klart att den inte suger. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.