Gå till innehåll

AM SP3000 - backventiler


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Tyvärr så verkar inte backventiler fungera i salltvattensmiljön. Givetvis kan man köpa industrikvalitet eller för båtar men då kostar de. Det samma är väl med de kranar vi har. Har man en kran som står 1/3 öppen en längre tid och så börjar man justera den och ofta börjar de läcka i axeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så verkar inte backventiler fungera i salltvattensmiljön. Givetvis kan man köpa industrikvalitet eller för båtar men då kostar de. Det samma är väl med de kranar vi har. Har man en kran som står 1/3 öppen en längre tid och så börjar man justera den och ofta börjar de läcka i axeln.

Kulventilerna PVC är bara konstruerad för stängt och öppet. Det är en O ring i axeln som ger sig. Den går att byta. Jag har märkt att det i detta fall spelar priset en stor roll. Bäst hittills är kranarna med spärr och röda handtag. De verkar vara bättre konstruerade.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kulventilerna PVC är bara konstruerad för stängt och öppet. Det är en O ring i axeln som ger sig. Den går att byta. Jag har märkt att det i detta fall spelar priset en stor roll. Bäst hittills är kranarna med spärr och röda handtag. De verkar vara bättre konstruerade.

MVH Lasse

vad anser ni är längre tid? har haft ~20st under mina 3 kar, inga som pajat under första året iaf. (bytt ut kar inom 18månader varje gång så inte behövt längre än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under årens lopp har jag väl monterat mellan hundra och femhundra kulventiler. De billigare varianterna visar ett stor kassationsprocent efter 1 - 4 år om de används för att strypa flödet. Sämst är en typ med bara en unionkoppling och blått handtag. GF och andra kvalitetsmärken håller betydligt längre. Används de endast för öppet eller stängt håller de längre. En typ med rött handtag och gula lägesstopp är nog den som hållit bäst. Har använd den för flödesregleringar som varieras ganska ofta utan att behövt byta någon under de 4 - 5 åren jag använt dessa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ingen med sp3000 som hittat nåt annat?

Tror inte du hittar några andra som är bättre. Vad pumpar du igenom - kalkvatten? När jag använde det så höll de ca 3 månader - därför finns det alltid ett antal hemma. Sedan jag slutade med kalciumhydroxid i påftyllnadsvattnet så har jag inte bytt på ett år i alla fall. Men de är förbrukningsvara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se upp lite där. Det sitter en filtliknande insättning överst i pumphuset - har den lossat så pumpar det inte bra. Om slangen slitits ut så har det troligtvis varit lite för lite fett på slangen och i kammaren - det skall vara gott om fett där

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...