Gå till innehåll

Skumma blött för nitratborttagning?


solwretep

Rekommenderade inlägg

Det beror nog på vilken av alla frågeställningar du syftar på.

Ormet, men eftersom geggan inte er bildas om jag skummar blött so borde väl det spela roll? Jag vill helst slippa rengöra skummaren så ofta

Då kommer skummaren inte göra det den är gjord för. Köp en swabbie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

I min skummare är det i alla fall en ström uppåt. Små partiklar kommer tas med av bubbelstrmen och fastna i skummet. Troligen relativt stora också.

Skummar du vått såsom jag tolkar dig, att få te i koppen, så har du en hög vattennivå i skummaren, dvs dramatiskt minskad reaktionsyta i form av bubblor, så proteiner och kolhydrater oxiderar i mindre utsträckning. Jag kan inte se fördelen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min skummare är det i alla fall en ström uppåt. Små partiklar kommer tas med av bubbelstrmen och fastna i skummet. Troligen relativt stora också.

Skummar du vått såsom jag tolkar dig, att få te i koppen, så har du en hög vattennivå i skummaren, dvs dramatiskt minskad reaktionsyta i form av bubblor, så proteiner och kolhydrater oxiderar i mindre utsträckning. Jag kan inte se fördelen.

Jo jag är med på det resonemanget. Jag antar att det beror på hur skummaren är utformad. I mitt fall sker det mesta innan stigröret (tror jag). Jag ska testa några dagar så får vi se. Jag har för mig att Triton rekommenderade att köra fauna marin ultra skim 2 blött förrut, men jag vet inte anledningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar skummaren sämre om man kör den blött?

Det är väl en definitionsfråga. Det är olyckligt att begreppen blöt och torr skummning öht existerar.

En regel för optimal skummning på de flesta skummare är att bubblorna ska ha ca en ärtas storlek där stigröret börjar.

Då kan bubblorna växa och bygga en krona som sedan trycks över kanten. Detta resulterar i ett smutsigt stigrör.

För att säkerställa optimal funktion görs stigröret rent så ofta som möjligt.

Skummar man med vattnet så högt att smuts inte bildas och bubblorna då är så små i stigröret så fyller man koppen med saltvatten och har därmed köpt en dyr vattenbytare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade ett inlägg som Randy Holmes Farley besvarat angående liknande frågeställning som jag hade, han skrev :

"You may be able to export more organics with less drained skimmate (wetter) and that might help reduce nitrate. Growing macroalgae is another good method.

This article describes a bunch more methods:

Nitrate in the Reef Aquarium

http://www.advancedaquarist.com/issu...t2003/chem.htm "

Jag hittade inlägget här : http://166.78.194.238/forums/showthread.php?t=761571

Jag tar natten nu men jag återkommer när jag låtit skummaren gått blöt någon vecka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall ej skumma för blött av den enkla anledningen att skummet då ej får med sig så mycke partiklar som fastnar utan mer eller mindre bara vatten. Man vill ha en bra skumkrona. Skummar man väldigt blött kan man ta en mugg o fylla med vatten o kasta i holken typ lika effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall ej skumma för blött av den enkla anledningen att skummet då ej får med sig så mycke partiklar som fastnar utan mer eller mindre bara vatten. Man vill ha en bra skumkrona. Skummar man väldigt blött kan man ta en mugg o fylla med vatten o kasta i holken typ lika effektivt.

Jag förstår inte varför

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt så enkelt är det inte. I botten av skumpelaren är skummet vått oavsett hur torr skumning man har.

Den som vill kolla tar bara en grov slang eller ett pvc- rör, håller tummen för änden och stoppar ned den i mitten av stigarröret i skummaren nästan till vattenytan. Sedan är det bara att lossa tummen och försiktigt suga upp en dm skum i röret. Blås ut det på ett kaffefat och titta.

Rekommenderas bara för modiga (dumdristiga eller mycket försiktiga) för skummet innehåller en del saker vi inte bör dricka.

Allt jox som kommer ut i skummarkoppen har koncentrerats från detta oavsett hur blöt eller torr skumning vi har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

For a skimmer to function maximally, the following things must take place:

1. A large amount of air/water interface must be generated.

2. Organic molecules must be allowed to collect at the air/water interface.

3. The bubbles forming this air/water interface must come together to form a foam.

4. The water in the foam must partially drain without the bubbles popping prematurely.

5. The drained foam must be separated from the bulk water and discarded.

Punkt 3 & 4 blir lidande vid skummning där vattenpelaren trycks upp för högt.

Men reaktionskammaren för vatten & bubblor är i skummarkroppen. Så nog fastnar det skräp på bubblorna ändå.

Hursom, mtp ursprungsfrågan så _tror_ jag at svaret är Nej. Men det skall bli spännande att ta del av dina resultat solwretep.

Doserar du kolkälla idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

For a skimmer to function maximally, the following things must take place:

1. A large amount of air/water interface must be generated.

2. Organic molecules must be allowed to collect at the air/water interface.

3. The bubbles forming this air/water interface must come together to form a foam.

4. The water in the foam must partially drain without the bubbles popping prematurely.

5. The drained foam must be separated from the bulk water and discarded.

Punkt 3 & 4 blir lidande vid skummning där vattenpelaren trycks upp för högt.

Men reaktionskammaren för vatten & bubblor är i skummarkroppen. Så nog fastnar det skräp på bubblorna ändå.

Hursom, mtp ursprungsfrågan så _tror_ jag at svaret är Nej. Men det skall bli spännande att ta del av dina resultat solwretep.

Doserar du kolkälla idag?

Nej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni tittade på bubblornas vetenskap som Lasse länkade till så kommer skräp alltid sitta på en perfekt yta vilket en bubbla alltid eftersträvar att vara. Sedan tiden bubblan har i mediet innan den försvinner borde göra hur effektivt den tar hand om skräpet. Helst skall ju denna bubbla ha kommit över kanten i koppen så den ej släpper det som sitter på ytan hamnar i mediet igen. Mao bubblan skall kollapsa i koppen och inte i stigarröret för effektiv skumning.

Dotter såg på detta program samtidigt som mig och sade sedan till skolan att det var ett intressant program vilket läraren inte tyckte, gissa vilket skolan skall visa snart för eleverna!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det är ju inte bara det. Skumkronan bygg ju upp av guck som skumms ut, så målet är ju att dels att oxidera lösta proteiner och kolhydrater som utgör skumkronan, och dels att bära upp partiklar som fastnar i skumkronan.

Den kolapsar ju sen i betydligt mindre utsträckning saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...