Gå till innehåll

Partikelfilter


Linnex

Rekommenderade inlägg

Jag håller på och planera upp mitt byggprojekt/teknikrum.

När jag var igång tidigare så var jag lite irriterad på partiklar i vattnet och hade tanke på att köra med något partikelfilter och undrar vad forumet har för erfarenheter.

Den klassiska filtersockan:

Billig och enkel lösning men tydligen två större problem. Att de täpps samt att de måste byttas ofta för att inte ge ifrån sig nitrater.

Visst är det beroende på förutsättningar men för mig 500 liters visningskar och ungefär lika mycket utanför i system. Jag plats till minst 3 st 7" ( ca 18 cm diameter) sockor i sumpen.

I amerikanska forum som tydligen är förtjusta i sockor råder de att byta mist var 3:e dag för att inte få problem med nitrater.

Bygga upp ett system där jag måste byta var 3:e dag skulle aldrig falla mig in. En vecka är minimum. Skall jag sedan iväg mer än en vecka så kan jag köra utan filter.

Erfarenhet? Tror ni jag klarar mig på ovan filter och dagar?

Annat alternativt är Theiling rollermat. Mycket intressant produkt. Men en annan kostnad, undrar om filtreringen blir lika effektiv som sockor samt att det inte är en lika enkel (Basic) lösning.

Vad finns det för andra lösningar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja att fundera på var partiklarna kommer ifrån och se ifall du inte kan lösa det vid källan istället för att ta problemen allt eftersom de kommer.

Karet är inte igång. Har varit nere i ca 7 år men håller på och förbereder nyuppstart.

Nivån på partiklar är nog personlig uppfattning. Jag är nog extra känslig. Frun tycker det bara är trams och att det var helt ok.

jag kör med massor med rörmaskar o kan säga nu finns där väldigt få partiklar

Hade massa rörmaskar till en början men efter jag köpte någon av kirurgerna hade jag Zero kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på ett refugium och ha en dröse i ? Dom filtrerar ju vatten grymt bra. jag har väl några 100 ganska små o bara 1 stor men skall blir många fler stora typ en skog är tanken borde ju fungera bra? Eller är jag helt fel ute?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm... jag har avsatt ett 133 literskar i teknikrummet till refugium. Skulle nog även kunna klämma in ett mindre kar till på typ 50 liter om rörmaskar är lösningen.

Men hur blir det om man låter rörmaskar frodas vilt i ett refugium. Kommer man på sikt få en massa problem i rörsystemen? Hur är det med pumpande xenia? Plockar de partiklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtersocka är nog det bästa. Att dom skulle bli nitratfabriker har jag svårt att tro, men däremot sätter dom igen relativt fort. Jag använder 100 mikro sockar, dom är egentligen för täta. 2-3 dagar så är det igensatt, 200 micro är nog mer lagom.

Har man platsen och pengarna så är nog rollermatik det absolut bästa alternativet, eller åtninstone det mest underhållsfria.

Pwin här på guiden har en sån, hör med honom.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtersocka är nog det bästa. Att dom skulle bli nitratfabriker har jag svårt att tro, men däremot sätter dom igen relativt fort. Jag använder 100 mikro sockar, dom är egentligen för täta. 2-3 dagar så är det igensatt, 200 micro är nog mer lagom.

Har man platsen och pengarna så är nog rollermatik det absolut bästa alternativet, eller åtninstone det mest underhållsfria.

Pwin här på guiden har en sån, hör med honom.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Vilken storlek (dimension) på socka kör du med och antal?

Min sump blir 180*47*46 så plats finns för det mest inom filterväg....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rörmaskar löser ju inte grund problemet var ifrån partiklarna kommer. Men alla filtrerande djur är ju bra för vattnet i sig? Ang problem med rörsystem kan jag ej svara på jag har ej problem. Annars är ju svampdjur underbara. filtersocka är nog det bästa för dig eller rullfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...