yashad77 Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 kan någon förklara hur man höjer salthalten från 0,021 till 0,024/25.jag är nybörjare och har startat akvariet i den 2014-09-21, och jag använder Redsea salt och jag gjorde som rekommendationerna från Redsea. jag har använd 3,96 KG salt till 120 L 0,033 per liter jag använder kran vattentack för all svar. Citera
Stocken Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Har du ingen hydrometer eller refraktometer för att mäta salthalten? Citera
yashad77 Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 ju jag använder hydrometer, men det visar 0,021 och det är lågt, så jag vet inte om jag ska ta en liter kran vatten och blanda saltet (hur mycket ! så att jag når 0,024/25) eller ska ta akvarium vattnet. jag fick tips att mixa 500 gram salt till kan det vara rätt då. Citera
yashad77 Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 tack det sant men jag ska ta vattnet från akvariet elr ny vatten spelar nån roll elr. Citera
Flygrc Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 med mitt tänk var det från karet men jag vet inte om det blir någon för hög koncentration av något och risk för utfällningar om man gör såannars är alternativet att fylla på med saltvatten när det avdunstar. Citera
yashad77 Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 Ju sant, men jag vill undvika vatten bytt och ny vatten i akvariet i inkörning fassen. ; ( hur gör jag ny.Kan jag hälla saltet direkt i akvariet eller det är ju ingen levande i den än ändå. ?!!!! Citera
stigigemla Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Är det en vipparmmätare är mätvärdet ointressant. De visar så ofta fel att det inte är någon mening att använda dem.Är det en flytboj är de små med inbyggd termometer nästan lika dåliga. De visar alltid samma fel så har man kollat dem mot en refraktometer vet man. Tropic Marins flytboj är till och med bättre än en refraktometer och Seras inte mycket sämre. Citera
Admiral Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Har du nåt levande i karet?om det är bara sten kan man lösa lite salt i akvarie vatten och hälla in. Citera
yashad77 Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 Jag har bara levande sten i den och en enda snigel som följande med stenarna när jag köpte för en vecka sen.Så det är ny startat akvarium, så jag vill inte göra fel på något sätt. tips för billigt refraktometer??!! Citera
yashad77 Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 tips för billigt refraktometer??!! Citera
Admiral Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Jag har TMC, har funkat bra.men en flytboj som Stig pratar om är bättre, ser ut som den man mäter bilbatteri syra med. Citera
sansan Postat 4 oktober 2014 Postat 4 oktober 2014 Vill du hitta en billig refraktometer finns det till bra pris på ebay tips för billigt refraktometer??!! Citera
odel68 Postat 4 oktober 2014 Postat 4 oktober 2014 Titta inte bara på priset kvaliteten viktig också,finns väl refraktometrar hos de flesta lokala saltvatten butiker och många handlare gör ju reklam här på guiden också mvh Ola. Citera
PickoLA Postat 12 oktober 2014 Postat 12 oktober 2014 Man kan mäta vatten och salt mängd noga och blanda några liter saltvatten. Sedan kan du mäta salthalten. Det var så jag insåg att min vipparmmätare var bara skit. Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
yashad77 Postat 12 oktober 2014 Författare Postat 12 oktober 2014 Nu blev det en refraktometer från redsea pris 399Så nu har jag 0.024 salthalt i akvariet.Vet någon om att man måste ersätta avdunstarande vatten i inkörnings fasen eller man ska låta den bil.???? Citera
Manks Postat 12 oktober 2014 Postat 12 oktober 2014 man måstye alltid ersätta avdunstat vatten (MED SÖTVATTEN) annars höjs salthalten gradvis. Citera
yashad77 Postat 13 oktober 2014 Författare Postat 13 oktober 2014 ju det klart, men kan man göra det nu också medan vattnet är i inkörnings fasen, ( under första 2 månaderna) eller ska man vänta och sen ersätta. Citera
DaTrucka Postat 13 oktober 2014 Postat 13 oktober 2014 Fyll på du, inga problem. //Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Manks Postat 13 oktober 2014 Postat 13 oktober 2014 Om du inte gör det kommer salthalten stiga och det levande du har kommer inte klara sig. 2 månader med avdunstning höjer salthalten rätt bra. Och för att förtydliga, jag har sett folk som kört med enbart saltvatten i karet i två månader, utan något i över huvud taget. Det är inte vad som innebär att karet "mognar" Vattnet är klart från första sekund när man blandar det. (eller första dygnet i alla fall) Att mogna handlar om att ha levande sten och sand i akvariet och låta processer ha sin gång för att ta hand om, det som är dött i stenen/sanden under transporern och bygga upp en stabil bakterieflora i akret som kan ta hand om hela nedbrytningsprocessen. Citera
yashad77 Postat 14 oktober 2014 Författare Postat 14 oktober 2014 (ändrat) aha, ok.Nu har jag haft akvariet igång sen 22 dagar, och det har hunnit att dunsta ca. 5 lite, och jag har fullt på igår (sötvatten),salthalten ligger nånstans mellan 0,023/0,025 kan tyvärr inte mäta exakt har både refraktometer och vanlig salthalt mätare, men som jag tror då är det ok värde.-hur ofta ska man byta vattnet och hur mycket 20% eller 30 % Ändrat 14 oktober 2014 av yashad77 Citera
odel68 Postat 14 oktober 2014 Postat 14 oktober 2014 När jag hade mitt Lido 120 bytte jag 10 l i veckan och var fjärde vecka ca 20/30 liter. Annars rekommenderas ca 10 % i veckan har jag för mig . En del förespråkar större vattenbyte var gång då de tycker 10% är för lite men du får prova dig fram vad som passar ditt kar under resans gång mvh Ola. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.