yashad77 Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 kan någon förklara hur man höjer salthalten från 0,021 till 0,024/25.jag är nybörjare och har startat akvariet i den 2014-09-21, och jag använder Redsea salt och jag gjorde som rekommendationerna från Redsea. jag har använd 3,96 KG salt till 120 L 0,033 per liter jag använder kran vattentack för all svar. Citera
Stocken Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Har du ingen hydrometer eller refraktometer för att mäta salthalten? Citera
yashad77 Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 ju jag använder hydrometer, men det visar 0,021 och det är lågt, så jag vet inte om jag ska ta en liter kran vatten och blanda saltet (hur mycket ! så att jag når 0,024/25) eller ska ta akvarium vattnet. jag fick tips att mixa 500 gram salt till kan det vara rätt då. Citera
yashad77 Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 tack det sant men jag ska ta vattnet från akvariet elr ny vatten spelar nån roll elr. Citera
Flygrc Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 med mitt tänk var det från karet men jag vet inte om det blir någon för hög koncentration av något och risk för utfällningar om man gör såannars är alternativet att fylla på med saltvatten när det avdunstar. Citera
yashad77 Postat 2 oktober 2014 Författare Postat 2 oktober 2014 Ju sant, men jag vill undvika vatten bytt och ny vatten i akvariet i inkörning fassen. ; ( hur gör jag ny.Kan jag hälla saltet direkt i akvariet eller det är ju ingen levande i den än ändå. ?!!!! Citera
stigigemla Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Är det en vipparmmätare är mätvärdet ointressant. De visar så ofta fel att det inte är någon mening att använda dem.Är det en flytboj är de små med inbyggd termometer nästan lika dåliga. De visar alltid samma fel så har man kollat dem mot en refraktometer vet man. Tropic Marins flytboj är till och med bättre än en refraktometer och Seras inte mycket sämre. Citera