Gå till innehåll

Lysrör till Jewel armatur


psan

Rekommenderade inlägg

Hej,

Letar efter lämpliga lysrör till min armatur till ett Jewel akvarium.

De två gamla lysrören är på 105 cm.

Hittade ett på 105cm på pwss (Power-Glo 105 cm), skulle detta passa i min armatur och till ett saltvattensakvarium med inte allt för krävande koraller när det gäller ljuset?

Är helt ny inom området så är tacksam för alla råd jag kan få :)

Mvh psan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

nja, power-glo är det ju inget fel på. svindyrt är det. bra färgåtergivning och passande till saltvatten och producerar 420 nM som korallerna vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dyrt? Tycker det verkar vara ett billigt alternativ till MH (150kr/st), fast det kanske inte ens är värt att jämföras med MH?

Det blir ju MH i framtiden, men tills jag pluggat klart och skaffat jobb så får det räcka med det här.. Men det duger gott å väl då att ha som enda ljuskälla till sitt kar?

Mvh psan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Power glo har en lila färgton gjord för att förstärka rött och blått till t.ex malawiciklider.

Färgblandningen från samma firma anpassad för marinkar heter Marin glo.

Jag provade nu at sätta upp ett power glo bredvid Coral vue 10 00k MH och färgen är helt lila i jämförelsen med MH:n. Och den tycker jag behöver kompletteras med blått eller Actinic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var därför jag sade "nja".

jag tror det blir för blått med power-g på 18.000K + Blått ljus.

10.000K + blsått ljus är nog mer lagom.

Jag har förtillfället MH 400w BLV 20.000K och kompletterar det med T5 på totalt 96 W osram 67(39+39+9+9) Jag tycker inte det är speciellt blått när MH är på. Jag kommer i o f byta till en 14.000K så fort den anländer. Med det är bara för att ge mer flås till korallerna. Färgtonen i karet är skitsnyggt som det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kelvingraden är et ganska så dåligt tecken på färgkvalitet. Jag har t.ex testat 2 T5 lysrör Aquaqblue som skall vara en mix av lyspulvren för 10000k och actinic med ett rör 10000k + ett Actinic blue . Och aquabluen hade våldsamt mycket snyggare ljus. Mindre gult och betydligt högre ljusstyrka. Det finns ju en massa tester som Sanjay Yoshi har gjort på Reef central av MH- lampor så där ser man Kelvingraden barär ett indicium för färgåtergivning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja Aquablue har ju en vanlig "Saltvattensfärg" så visst klarar den sig själv utan MH som morgon och kvällsljus. Däremot så är den inte så bra att komplettera färgen från ett MH med eftersom den har en ganska "lagom" färgbalans. Ett Actinicrör ger mycket mer tryck i blått och fluorescerande färger med en MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...