Gå till innehåll

Styrning av Jebaos pumpar


Lasse

Rekommenderade inlägg

Som Fredrik påpekade så länkades denna tråd av Fish Street (eftersom den rörde en DIY av en av deras produkter) I det läget kunde jag ett - skriva om allt och be Admin skicka över tråden till vår engelska forum (som redan finns här) eller med respekt för eventuella utländska gäster skriva mina inlägg på engelska. Jag valde det senaste (vi har vid tidigare tillfällen svarat engelska gäster inne i de svenska trådarna) men om jag har gjort något fel eller brutet mot någon regel så ber jag admin omedelbart ta bort tråden från det svenska forumet och föra över den till det den engelspråkiga och ge mig möjligheter att skriva om mina första inlägg till engelska.

MVH Lasse

Jag tycker ditt beslut är rätt, jag gillar stilen i forum där man delar med sig av sin erfarenhet/kunskap och som i detta fallet är motiverat att göra på engelska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni gör fixet med adaptersladden så verkar det som det är väldigt lätt att bränna något på adapterns PCB. Gjorde en ny och sedan fungerade inte adaptern varken med den sladden eller den gamla som fungerade igår. Att göra om adaptern genom att löda på kretskortet verkar vara den säkraste vägen. Men man kan alltid börja med att göra en fix på sladden - går det åt fanders - gör fixen på kretskortet. Glöm bara inte att med sladdfixen skal signalen vara 0-10 V och med fixen på kretskortet - signal 0-5 V

In English

If you chose to do an adapter cable as I describe in post 21 – please be aware that the Jebao adapter seems to be very sensitive and the electronics in it easily break down. I did a new adapter cable (the right way) but something happens and now the Jebao adapter do not work either for the new or old (works yesterday) adapter cable. I had to do a fix as described at post 22. But you can always try the fix in post 21 first – if it do not work – use the fix in post 22. Do not forget - if you do as post 21 - use 0-10 V and if you do as post 22 - use 0-5 V

MVH/Sincerely Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[TABLE=width: 700]

[TR]

[TD=colspan: 5]RW-series

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]RW-4

[/TD]

[TD]RW-8

[/TD]

[TD]RW-15

[/TD]

[TD]RW-20

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max V

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max W

[/TD]

[TD=align: right]20

[/TD]

[TD=align: right]23

[/TD]

[TD=align: right]35

[/TD]

[TD=align: right]45

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max A

[/TD]

[TD=align: right]0,83

[/TD]

[TD=align: right]0,96

[/TD]

[TD=align: right]1,46

[/TD]

[TD=align: right]1,88

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 5]FS-series

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]FS800

[/TD]

[TD]FS1400

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max V

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max W

[/TD]

[TD=align: right]20

[/TD]

[TD=align: right]40

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max A

[/TD]

[TD=align: right]0,83

[/TD]

[TD=align: right]1,67

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 5]WP-series

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]WP 10

[/TD]

[TD]WP 25

[/TD]

[TD]WP 40

[/TD]

[TD]WP 60

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max V

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max W

[/TD]

[TD=align: right]15

[/TD]

[TD=align: right]20

[/TD]

[TD=align: right]40

[/TD]

[TD=align: right]60

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max A

[/TD]

[TD=align: right]0,63

[/TD]

[TD=align: right]0,83

[/TD]

[TD=align: right]1,67

[/TD]

[TD=align: right]2,50

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 7]DC series

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]DC1200

[/TD]

[TD]DC2000

[/TD]

[TD]DC3000

[/TD]

[TD]DC6000

[/TD]

[TD]DC8000

[/TD]

[TD]DC12000

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max V

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max W

[/TD]

[TD=align: right]14

[/TD]

[TD=align: right]20

[/TD]

[TD=align: right]24

[/TD]

[TD=align: right]40

[/TD]

[TD=align: right]40

[/TD]

[TD=align: right]85

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Max A

[/TD]

[TD=align: right]0,58

[/TD]

[TD=align: right]0,83

[/TD]

[TD=align: right]1,00

[/TD]

[TD=align: right]4,00

[/TD]

[TD=align: right]4,00

[/TD]

[TD=align: right]5,00

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

När man kör två pumpar på en adapter så bör man ha en kraftigare strömförsörjning. Tabellen ovan visar Fish Streets uppgivna strömmar och watt-tal. Man får ta tabellen med en liten nypa salt eftersom vissa siffror inte stämmer riktigt (DC6000 till 12000) För dessa pumpar har jag använt Fish streets strömangivelse - för de andra har jag beräknat amperen från volten och watten. Man måste troligtvis ha ett strömaggregat som åtminstone ger 0,2 A över summan av de båda pumparna om det skall fungera bra.

In English

The table above shows Fish Streets figures for different pumps that you can connect to the adapter. I´m not sure that every figure is the right figure but I Think that you need to have an DC power of at least 0.2 A above the sum of the both pumps in use. The figures of DC 6000 – 12000 is probably wrong according to the amperage. For this pumps I have used Fish Streets amperage – for the others I have calculate the amperage from the voltage and wattage.

MVH/Sincerely Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt så enkelt är det inte.

Pumpar har rörliga delar som inverkar på hur strömmen förbrukas.

Ett exempel är Biltemas pentrypump som en del av oss använder till vattenpåfyllning.

Den har en resistans i lindningen på ungefär 1,8 ohm vilket ger en startström på 6,7 A vid 12 volt. När pumpen är igång så drar den knappt 0,6 A. (Lite beroende på tryckhöjden) Enligt min erfarenhet orkar batterieliminatorer på 1,2A inte riktigt med pumpen men 2 Amperarna klarar det. (De klarar givetvis inte av 6,7 A men lämnar så stark ström att pumpen kan varva upp)

Nu har denna pump en gammaldags likströmsmotor med kollektor och ankare så det är ett extremt exempel.

De flesta DC- pumpar har idag en flerpolig elektronikstyrd motor som inte har lika häftig startström men om pumpen skall komma upp i varv så måste den ha större energiförbrukning när den varvar upp. Och strömförsörjningen måste kunna lämna detta under denna korta stunden.

Praktiskt taget alla strömförsörjningar i dag är strömbegränsade (kortslutningsskydd). Vid överström sänker de spänningen så att strömmen inte går över max värde.

Då är frågan hur reagerar pumpen på en lägre spänning?

Det finns det två olika konstruktioner. En del pumpar är gjorda för att styras med matningsspänningen. Då är det lugnt. De klarar av om nätagget sackar vid start.

Andra pumpar behöver en stor del av matningsspänningen för att den inbyggda elektroniken skall fungera och har en separat styrning av varvtalet. Sådana pumpar är lämpade till skummare till exempel för att de ändrar inte varvtalet om man tillför mer luft.

En spänningsstyrd skummarpump som får lite mindre luft går trögare och därmed långsammare och suger därigenom ännu mindre luft. Vi får en ostabil skummare.

För att veta hur stark strömförsörjning en pump behöver finns det bara en metod. Man får mäta med en toppvärdesvisande multimeter eller ett oscilloskop. (En vanlig multimeter är för trög så den duger inte).

Man bör nog kolla på olika tryckhöjder av vattnet också för att vara säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De medföljande aggregaten till Jebaos pumpar är på minst 1.5 A (WP-25) och 2,5 A till DC 3000 - så det kan nog stämma Stig. Jag matar mina två WP-25:or med 100 W (4A) och det funkar bra. Kan tänka mig att det är än viktigare för wavemakers att man matar med tillräcklig strömstyrka eftersom de startar och stoppar hela tiden. Rådet bör då bli att man använder en 24 volts adapter med max strömstyrka nära summan av de två orginalkällorna. Jebaos pumpar är inte spänningstyrda vad jag kan se utan styrs via inbyggd elektronik

In English

In post 29 a Swedish electrician concludes that I probably underestimate the amperage if you run two pumps, especially when the pumps start. Very important with Wave Makers that continuous start and stop. He is probably right. I change my recommendations and stress that it´s important that the amperage should be near the sum of the two original adapters. With two WP 25 (original 1.5 A) around 3 A for the combined power source. Probably not so important for the DC series.

MVH/Sincerely Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...