maltemus Postat 16 oktober 2014 Postat 16 oktober 2014 När jag var ute och reste i tisdags, passade jag på att köpa en fisk och även investera i en ny skummare då min gamla hang-on rio mest låter och inte skummar. Pga min låga höjd på karet blev det en Tunze 9001. Nu till problemet: När jag kopplade in skummaren pumpade den plötsligt vatten via luftintaget och ut på golvet. (Ut genom slangen)Jag slog snabbt av skummare och testade igen, nu fungerar den. Jaha bra tänker jag och slår av / på några gånger till utan att ngt konstigt händerI natt vaknade jag av att strömmen hade gått (Eller hur jag nu vaknade). Jordfelsbrytaren hade slagit ut då vattnet hamnat eldosan. Som "tur" var hade nog max 5-6 liter pumpats ut innan detta hände. Orsaken är att skummaren återigen har pumpat ut vatten via luftslangen (!)Skit kul natt med andra ord!Vad fanken kan jag ha gjort för fel? Jag tänker inte slå på fanskapet innan jag vet att jag slipper vattenskador.Tack på förhand! Citera
stigigemla Postat 16 oktober 2014 Postat 16 oktober 2014 Jag skulle tro att du satt ihop skummaren fel. Luftslangen skall sitta på ett uttag precis mitt på pumpen. Utblåset från pumpen skall stiga rätt upp mot koppen. Om slangen sitter rätt är det omöjligt att det bildas övertryck där.En säkring mot vatten på golvet har du också genom att sätta luftslangen upp en bit över vattenytan. På belysningen t.ex. Citera
maltemus Postat 16 oktober 2014 Författare Postat 16 oktober 2014 Tack Stig. Jag har lärt mig min läxa att jag skulle handlat den av dig istället!Får testa igen ikväll Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.