Gå till innehåll

Nya mindre Bubble King Skummare kommer


Janne

Rekommenderade inlägg

Om du är sugen på en BK men inte behöver så stor, så kommer det mindre under nästa år.

"Klaus has advertised for January 2006 smaller skimmers, with a similar technique like the present available Bubble King skimmers.

There are no prices available now, but he has signalized, the price will be much lower than the bigger Bubble King skimmers which are sold now. The present models will be further available, without any modifications.

BK 160 for tanks up to 105 gallons, = ca. 105 gallons air intake – available in January 2006 - ?

BK 180 for tanks up to 185 gallons, = ca. 158 gallons air intake - ? - ?

BK 200 for tanks up to 263 gallons. = ca. 210 gallons air intake - ? – 28W "

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Funderar på att köpa en Bubble king skummare men vet inte riktigt vilken. Har nu ett kar på 480 l och sump på 100 - 150 l. Det lutar mot en BK200 (400-1000 liter), men samtidigt så har jag tankarna på ett dubbelt så stort kar 900-1000 liter kanske nästa år. Skulle i sånt fall vilja använda BK:n även i det karet men då skulle BK250 (800-2000 liter) vara ett betydligt bättre val. Ena frågan är om jag kan använda BK250 till mitt nuvarande kar tills jag skaffat det större eller om den är allt för överdimensionerad. Andra frågan är om dessa skummare är så tysta och effektiva som det sägs. Funderar på att skaffa den externa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att de är effektiva behöver du inte vara orolig för, det finns ingen med bättre prestanda. Om du skall köpa den i Sverige så är den billigare än t. ex. Deltec. Skall du byta upp dig till 1000L innom några år, så skulle jag ta 250:an, du kan justera ner den och använda den till ditt befintligt kar. Jag har själv en 250 internal för då slipper man en extra pump. Det är en ganska kraftig skummare som processar 4000 L/H vatten och därtill drar in 1500 L/H luft. Den fyller stigaröret som är 15 cm i diametern med skumm, den diametern har många skummare till skummarkropp. Det som låter är vattnet som rinner och bubblar ur skummaren. Är du osäker får du komma hem till mig och se den live.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne för ett bra svar. Då lutar det åt en BK250 så man inte behöver uppgradera skummaren när det blir nytt kar. Jo det skulle vara skönt att slippa en extra pump, men jag tror inte att jag får plats med den interna i min nuvarande sump. Vet du hur stark pump man behöver till den externa skummaren från sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men den externa behöver väll ingen extra pump?

Bubble King 300 external

agirzbk1.jpg

agirzbk2.jpg

agirzbk3.jpg

På denna bilden ser det ju ut som på pumpens inlopp så sitter det ett T-PVC korse borde väll funka med att koppla in att den suger från karet eller?

alexanderbk3.jpg

Kan man ej skymta att det sitter ett rör på pumpen som suger från hans sump

alexanderbk4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men den externa behöver väll ingen extra pump?

Jag har svårt och tro att du kan suga vatten med ett pinwheel, som du skulle behöva om du inte har en extra pump.

Vet du hur stark pump man behöver till den externa skummaren från sumpen?

Den skulle väl behöva pumpa 4000 L/H.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du hur stark pump man behöver till den externa skummaren från sumpen?

Det går även att ta vattnet direkt från akvariet(Överrinningen) som skall till sumpen. Jag såg på Zeovit-forumet att till 300:an ovan används en AquaBee 2000/1, så det behövs inte så stor pump.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jo först så tänkte jag på en HLP 4040 pump eftersom man vet att den är riktigt tyst. Men det är ju en extern pump och dom är lite kraftiga. Skulle vilja ha en riktigt tyst pump, kanske en Eheim 1260 den är nog relativt tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

För oss andra som ej kör med så stora kar så är det nu på G med de mindre BK skummarna

@... Infos über die neuen BK 160 180 und 200.

BK 160 für Aquarien bis 400 Liter, = 400 Liter Luft = 550.- Euro

BK 180 für Aquarien bis 700 Liter, = 600 Liter Luft = 650.- Euro

BK 200 für Aquarien bis 1000 Liter. = 800 Liter Luft = 850.- Euro

Modell 160 = 28 Watt

Modell 180 = 35 Watt

Modell 200 = 42 Watt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu är det nära, vad jag förstår så är det pumparna som dröjt. Det är väl som det tidigare har spekulerats, att pumpmotorn görs av någon annan men är specade av R-E.

Översatt från tyska av babbelfish:

The distribution of the first BK will take place at the beginning of of February. Available starting from one week, are the new BK however only starting from 1.3.06

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...