Gå till innehåll

Med hur mycket kan man höja strontium per dag eller vecka?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Ska buffra upp strontium lite då det är väääldigt lågt. Hur mycket kan man öka mängden strontium med per dag eller vecka?

Ska buffra med tropic marins BIO STRONTIUM.

Doseringsinstruktionerna säger så här:

"One level measuring spoon increases the strontium level of 10 US Gal./37 l by about 2 ppm (= 2 mg/l). The natural concentration of seawater is 8 ppm (= 8 mg/l). In a reef aquarium the concentration of strontium decreases quickly through biological processes, precipitation and the use in the calcareous animals. A basic dosage of 1 level measuring spoon per 50 US Gal./190 l every two weeks is recommended. In an aquarium with a high population, the dosage can be as much as 1 level measuring spoon per 50 US Gal./190 l each week."

Förstår jag rätt så borde jag så fall dosera runt 10 skopor till mitt 400 liters akvarium för att höja med 2 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte väl att det var triton lab:) Har inte de doseringshjälp på sina preparat? Men en god regel är väl att vara försiktig. Kanske samma takt som om kh är lågt. Kan du berätta lite om hur du har kört karet den sista tiden. Typ hur ofta du har bytt vatten, salt märke, tillsatser m.m

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte väl att det var triton lab:) Har inte de doseringshjälp på sina preparat? Men en god regel är väl att vara försiktig. Kanske samma takt som om kh är lågt. Kan du berätta lite om hur du har kört karet den sista tiden. Typ hur ofta du har bytt vatten, salt märke, tillsatser m.m

Skickas från min iPhone via Tapatalk

10% i veckan enda tillsatserna en längre tid har varit balling+spårämnen. Testar aminosyror nu men annars inget annat.

Varierar saltmärken så det har varit tropic marin, microbe lift och red sea coral pro

Strontiumtestet är svårt. Jag mäter sällan men brukar göra två eller tre tester för att vara säker.

Ja det håller jag med om. Näst intill omöjligt att läsa av. Svårt att se när något går från rosa till blå när den långsamt går till lila dessutom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...