Gå till innehåll

Lite småfunderingar kring att modifiera T5-ramp till T5/LED...


Datate

Rekommenderade inlägg

Har länge gått å småfunderat på lite kuliga hemmaprojekt till framtida saltkar.

Efter att ha försökt sälja min Giesemann Matrix 8x39W T5 utan framgång, så har jag gått å funderat en tid på möjligheten att modifiera denna till LED alt T5/LED.

Mina lösa funderingar har gått ut på att plocka bort de 2 eller 4 mittersta rören och ersätta dessa med LED. Första tankarna var att sätta en rätskiva med 3W LED i mitten av rampen, men med tiden har funderingarna gått mer å att se över möjligheten att montera 50W eller 100W-chip.

Finns dock fortfarande många funderingar, t.ex:

Rampen är 90x46cm och beräknas kunna belysa en yta av ca 110x70cm. (har lösa planer på ett framtida kar kring 120x60)

Låt säga att man behåller 4st 39W T5...hur skulle en lämplig LED-kombo se ut? Pratar vi 3x50W, 2x100W, 5x20W eller är jag helt ute och cyklar?

Eller är det bättre att man bara har 2x39W T5 kvar å kör resten LED?

Tänker på skimmereffekt och liknande...kanske försvinner den med för mycket T5?

Efter att ha läst en del projekttrådar blev man ju ganska sugen på att stoppa i 2x100W Dreamchip i kombination med 2-4 T5, men det blir ju hiskligt dyrt....särskilt om man ger sig på att försöka få tag i Jannes styrchip....inte en susning vad dom har kostat/kostar...men gissar att det är åtskilliga hundralappar för varje kort...

Om någon har några bra kommentarer, förslag eller tankar så skriv...eller om ni har länkar till lämpliga komponenter eller kombinationer!

Varför vill jag då bygga om den kanske någon undrar? Den ligger i förrådet, är riktigt snygg, och jag har hört att det ger ÄN bättre ljus om LED blandas med viss mängd T5..! Har fått bud på 1500kr för den...å för såna summor har jag den hellre kvar å gör nått kul med den!

Har för övrigt även en gammal 4x54W T5 där man skulle kunna plocka bort de 2 mittenrören och ersätta med en rad LEDs...den är ju dock längremen smalare och kanske inte klarar att belysa ett 60cm djupt kar lika bra? Dock skulle denna passa över vårt nuvarande Malawi-kar på 540L i längd...

Gissar att det är lite bökigare att få till en sån ramp med kraftfullare led... Gissar att vi pratar <20W/led på den rampen för att få fler LED på rad?

Blev kanske lite rörigt här, men hoppas nån hänger med i mitt resonemang..!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har labbat med en hel del med LED och kommit fram till att 3W LED bara är komplement.

Ska du bygga nåt som funkar bör du köra på 50 eller 100W chip.

Dreamchippet är väl kanske inte helt i min smak, men nog väl 4 såna:

http://se.mouser.com/ProductDetail/LED-Engin/LZC-B3MA07/?qs=sGAEpiMZZMsT5lMbZ%252bWfINXo%252brv8Nz%252bi

Dessa driver du med två såna:

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=23_35&products_id=220&osCsid=9514o2hghgfcj006vumbob1705

Dessa har Janne bra styrning till eller så köper du en sån:

http://coralux.net/?wpsc-product=storm-led-controller-2

Ett 48V nätagg lite kylning och så är du hemma.

Eventuellt skulle jag komplettera med några 410-430nm 3W eller ett par såna:

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?products_id=251&osCsid=hgsfre3tr9tu7bgm8rejb74f53

Jag skulle behålla 4 rör till den kombon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade runt lite....

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_33&products_id=231&osCsid=9514o2hghgfcj006vumbob1705

Skulle 3-4 sådana funka. 20k + 455nm. Borde väl ge en ganska bra färgton, kombinerat med 4st blå/actinic/purple-rör. Vad räknas dessa som...står MAX 66.5W. Är dom alltså 66.5W eller räknar man det på något annat vis?

Drivningen du länkade till var väl till 5st chip vardera? Men som du skrev så menade du att man skulle köra 2 chip av dom du länkade till, till varje kort!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är på max 66,5 W i inmatad effekt - i ström räknat så kör du högst 1750 mA till ett sådant Chip. Deras FV är mellan 28 - 38 V så de går inte att seriekoppla. Du kan köra dem 1000 mA (det vill säga du kan använda kortet Morgan länkande till. Då kan du ha ett chip per kanal. Du kommer i så fall bara mata in ca 35 watt i varje enskilt chip men får lite mer utbyte per insatt watt än annars. För att driva kortet behövs en sådan här . Den kan driva 2 kort (10 kanaler). Av det violetta hybridchippet Morgan länkade till kan du ha 4 st i serie till varje kanal. Även de kommer du att köra sparsamt (1000 mA - max 2000 mA) men de ger ett väldigt bra utbyte när man kör dem på 1000 mA. De RGBA chip som Morgan länkade till kan du koppla ihop 3 st till varje kanal - då kör du alla röda i serie, alla gröna i serie, alla blåa i serie och slutligen alla amber i serie - totalt 4 kanaler. Skulle jag välja så skulle jag gå på RGBA spåret som Morgan rekommenderar - i alla fall nu. Jag skall göra lite tester med en omkonfigurerat DC-chip så nästa gång kanske jag rekommenderar Dream chippet :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har byggt mig en ramp med 3 st 50 w versionen av dreamchipet dock ej med Jannes lösningar utan med ac rc drivar och bluefish led controllers, vill du ser hur dessa chip ser ut i verkligheten så ligger ju karlskoga inte så långt bort

//christoffer

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har länge gått å småfunderat på lite kuliga hemmaprojekt till framtida saltkar.

Efter att ha försökt sälja min Giesemann Matrix 8x39W T5 utan framgång, så har jag gått å funderat en tid på möjligheten att modifiera denna till LED alt T5/LED.

Nej gör inte om den ha den som den är!!

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...