Gå till innehåll

Vad gäller hos de olika försäkringsbolagen?


Manks

Rekommenderade inlägg

Pratade lite på facebook om olika svar folk fått från olika försäkringsbolag gällande vad som ersätts och vad som inte ersätts. Har haft svårt att söka upp något här på guiden utan det finns lite gömt i olika trådar om folks personliga akvarier, och på facebook drunknar det i flödet. Så tänkte det kanske vore vettigt att kanske samla den gemensamma kunskapen och erfarenheten kring försäkringar i en egen tråd som som är lätt sökbar, eftersom jag lägger till några fina sökord här.

Hemförsäkring, försäkring, försäkringsbolag, akvarieförsäkring, försäkringsskada

Finns det en bra tråd om försäkringar får någon mod gärna ta bort den här.

Mailade till länsförsäkringar göteborg men var inte nöjd med svaret och ville ha ett förtydligande, så det mailades denna sommar mellan oss.

---

Hej Patrick.

Trevligt att höra att det gäller, men för att det inte skulle bli problem om något händer

framöver, har du lust att dubbelkolal det högre upp vad som gäller

angående fiskar och koraller vid exempelvis

1 läckage (en fog blir dålig och det läcker ut vatten)

2 skada utifrån (jag petar in ett bordsben genom akvariet)

3 En doppvärmare hänger sig och höjer temperaturen så fiskar och koraller dör

i

fall 1 och 2 undrar jag om ni bara ersätter det som vattnet orsakar

utanför akvariet (skador på parkett o.dyl) eller om ni ersätter även

akvarium samt innehåll.

Anledningen att jag vill ha det

dubbelkolat är att det finns akvarister som blivit nekade ersättning på

just dessa grunder hos er, och om det är så måste jag leta mig ett nytt

hemförsäkringsbolag.

---

Och här är svaret.

---

Hej Torsten!

Tack för ditt svar.

Jag har dubbelkollat ditt ärende med vår skadeavdelning och ber om ursäkt att jag informerat dig lite fel tidigare.

Koraller är djur och de ersätts dessvärre inte av vårt villkor. Fiskar och

växtlighet gäller försäkringen för men alltså inte koralldjur.

1.

Försäkringen gäller om inte det funnits bristande underhåll. Vi

ersätter då skador på parkett genom läckage men inte på akvariet.

2.

Försäkringen kan gå under Allrisk om det är en plötslig och oförutsedd

skada. Vi ersätter då både akvariet och innehåll samt skada på parkett

eller golv som läckaget åsamkat.

3. Även detta kan ersättas av Allrisk och gäller då för akvariet samt innehåll.

Ha en fortsatt fin dag!

Vänliga hälsningar

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag böt från länsförsäkringar till If och fick då nedanstående skickat till mig i ett brev:

"Bekräftar enligt överenskommelse att oturstillägget som ingår i vår Stor Hemförsäkring ersätter skador på koraller upp till 50.000kr."

Så Stor Hemförsäkring hos If täcker iaf en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har idag Folksam och deras separata akvarium försäkring jag ringde och prata med dom om så kunde jag endast försäkra glasburken men dom ersätter INGENTING i akvariet

Intressant. Pratade med folksam senast i somras om detta. Har man deras stora försäkringspaket med drulle så ska det täcka allt, upp till 50tkr levande vill jag minnas.

Som vanligt med försäkringsbolag, man får olika besked beroende på vem man pratar med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min egen (praktiska) erfarenhet av försäkringsbolagen är att Länsförsäkringar inte ersätter något av det levande i karet alls om tex en doppvärmare hänger sig, däremot står de för en totalrenovering ifall det skulle uppstå ett läckage av en eller annan anledning. Vi har i dagsläget bytt till IF pga detta.

Läs gärna inläggen i min tråd om detta här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Pratade med folksam senast i somras om detta. Har man deras stora försäkringspaket med drulle så ska det täcka allt, upp till 50tkr levande vill jag minnas.

Som vanligt med försäkringsbolag, man får olika besked beroende på vem man pratar med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Kolla upp det Marko säger jag bara har själv Folksam för tillfället! återkommer med mera angående detta så fort allt klart för min del mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller försäkringar är det viktigt att komma ihåg följande, det som gäller är:

- Det som står i just ditt försäkringsbrev

- Försäkringsbolagets villkor

I den ordningen

Däremot gäller det inte vad diverse försäljare och annat löst folk säger. Eller, i o f s gäller det som sägs när man tecknar en försäkring men hur bevisar man det om man nu inte råkade spela in det hela? Ägna alltså inte så mycket tid åt att ringa, läs villkoren i stället. Tyvärr kan det finnas en liten tendens att försäkringssäljare pladdrar på om hur bra försäkringen är och hur mycket den gäller men lyssna inte på det, läs i stället.

Med det sagt, låt oss titta i ett villkor, Länsförsäkringars villa, allt sånt där hittar man på nätet:

http://www.lansforsakringar.se/varmland/privat/forsakring/hemforsakring/villa/

Under F 2.2 hittar man att försäkringen gäller:

Försäkringen gäller för skada av vätska eller ånga som oberäknat

strömmat ut från

• vattensäng och akvarium; även skada på fiskar och växter

ersätts

Notera ordet oberäknat, man kan inte slarva hur som helst. Och även ordet fiskar, koraller och liknande ingår alltså inte.

Sen kommer det då lite som försäkringen inte täcker:

• Skada på den installation eller anordning som läckt, se dock

avsnittet F.2.7 Skada på installationer och hushållsmaskiner

• Kostnaden för den utströmmade vätskan

Inte akvariet eller vattnet alltså.

Så då kan vi summera, vad man enligt de här villkoren kan få ersättning för är skada som orsakats av vatten som läckt ut (under förutsättning att man inte varit vårdslös) och fiskar och växter. Man får inte ersättning för akvariet, koraller mm eller för vattnet. Detta är det som står i villkoret och det som gäller, sen kan det i bästa fall bli en snäll skadereglerare som betalar för annat levande, eller så kan man få inskrivet i villkoren för den individuella försäkringen att den täcker t ex koraller.

Andra bolag kan ha andra villkor. Nåt bolag har jag sett som täcker akvariet men inte det som är i det. Säker blir man bara om man läser villkoren.

Dock så ska man ha klart för sig att det där med att försäkringsbolaget täcker något, det innebär rakt inte att man går skadeslös ur det hela, Till att börja med så får man betala en självrisk. Det görs också åldersavdrag, konkret innebär det att när t ex jag fick en skada så nog fick jag betalt för arbetet med att fixa till det hela men golvet var så gammalt så jag fick i stort betala det nya själv. Jag fick också, enligt de villkor som Trygg-Hansa hade då och som såg ut ungefär som ovan ersättning för fiskar och växter. Det låter ju bra men är inte så enkelt. En värdering av zooaffären köptes utan krångel men sen var det det där med att jovisst, köp in precis samma så betalar vi det. Var köper man t ex kopparbarbsyngel? Det var helt enkelt inte möjligt att göra så, jag skulle köpa nytt akvarium, få igång det och hitta allt som var i det, inte realistiskt helt enkelt inom rimlig tid. Jag fick ta 70 % av värdet, det var så det blev.

Vad man kan fundera över är att teckna tilläggsförsäkringar. Länsförsäkringar har tex allrisk och hobby. Bägge låter klockrent tills man upptäcker att det där villkoret F 2.2 är med och spökar där också. För akvarier ger det alltså ingenting om man inte får tillagt i sina individuella villkor att akvarium mm ska täckas. Ett alternativ skulle kunna vara tillägget allrisk för angivet värdeföremål. Om nu försäkringsbolaget accepterar ett akvarium som ett värdeföremål skulle man där kunna täcka akvariet och allt som är i det utan nåt tjafs.

Så, sammanfattningen då:

- Läs villkoren

- Diskutera med försäkringsbolagen men ta det som sägs med viss skepsis

- Se till att det man kommer överens om också hamnar på papper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...