Gå till innehåll

vattenvärde linköping


Guest

Rekommenderade inlägg

Tycker att du har ett väldigt högt klorvärde,,,, och andra sidan kanske det behövs det i ett PH på 8,4. Dessutom är ju mätosäkerheten 0,2 på PH lite oroväckande i sig.

Jag hade kört med askorbinsyra om jag hade haft det vattnet i kranen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har funderat just på dom punkterna. Klor o koppar. Jag kör ju utan RO gjort det ganska länge. Dock har jag kolfiltrering på kranvatten samt några skedar askrobinsyra. Har fungerat väldigt bra. Men överväger RO. Vänta på nya mätresultat om några månader

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får ni börja att lära er att läsa protokoll. Kopparvärdet är inte 50 mikrogram per liter utan värdet är under detektionsgränsen som tydligen är jus 50 mikrogram per liter med den aktuella mätmetod. Står det ett < före siffran så betyder det att det är under just detektionsgränsen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men oavsett vilket så brukar jag numera med Göteborgsvattnet göra så att jag tappar upp det vatten jag skall använda för vattenbytet i hinkar. Tillsätter en kapsyl av Easy Life´s betonitlera. Får stå över natten. Dekanterar upp det samtidigt som jag blandar i saltet i en ny hink dagen efter och slänger de sista litrarna i slasken. Mitt top-off vatten har jag i en 25 liters dunk. När jag tappar upp det så tillsätter jag ca 20 ml av samma goja. Sätter insuget några cm över botten. Har två dunkar så när den ene är tom så förbereder jag den andre.

Eftersom jag har två akvarier så bryr jag mig inte om att tillsätta något medel till mitt andra akvarium - och skam till säga så funkar det lika bra:).

Jag vet alltså inte om jag skulle få samma resultat med det stora akvariet om jag struntade i att tillsätta Easy Life och istället gick två varv runt hinkarna - utstötande trevliga tjut. Men för närvarande är min ritual att tillsätta Easy Life :) Tar kloret också.

Säger som LN 21 - lite högt klorvärde men provet är taget (vad jag förstår) vid vattenverket och beroende på kloreringsmetod så är det inte säkert att samma värde finns ute hos konsument. Men något vattenberedningsämne är nog bra att använda.

Vad gäller osäkerheten på pH - det är ett ackrediterat Lab - alla ni där ute som tror på digitala siffror - välkomna till verkligheten - Tänk på det nästa gång när ni säger att er färgtest på pH visar 8,2. Och det är värre än så - provet har transporterats och pH kan ha ändrats under tiden.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...