Gå till innehåll

hittat nytt liv


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

När jag rensade lite och har donat så hittade jag denna typ. Har aldrig sett dessa modeller innan. Har försökt letat upp vad det kan vara men utan lycka. Är det någon som känner igen den? Den tyckte inte om pappret utan äcklade ut något svart innan den fick möta avloppsmannen.

En sak till, de där andra maskarna med borst på har man ju oxå provat om de ska vara så hemska att pilla på. Nu är finger topparna fulla med blåsor och även mitten av handflatan. Kliar som bara den. (Handskar jag vet)

Är det något som går över eller vad väntar? Har varit så nu i en vecka.post-6081-14468934656033_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borsten kan man ta bort genom att hälla smält stearin på och dra ut dom, även superlim ska fungera men tycker det är lite jobbigt om man råkar limma ihop fingrarna. Kletig tejp typ silvertejp kan eventuellt funka med.

Har även läst om någon som tvättat händerna med ättika, löser tydligen upp borsten.

Masken på bilden har jag ingen aning om vad det kan vara. Googla på eunice worm, kan eventuellt vara något liknande.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj det var som den. Jag trodde garanterat att de brände upp skiten. Men det kanske de gör för att sedan strö vårat piss o skit på våran mat, eller skrapar de upp geggan och sedan blandar i bondens fina damm.

Då spelar det ju ingen roll om masken får en liten extra omväg innan den kommer ut.

Hur som helst. Har provat stearin, gjorde av någon anledning ont men om det hjälpt vet jg inte. Kliar som f-n. Ser ut som småblåsor under skinnet. Konstigt.

Verkar som om de där eunice maskarna inte är så himla vanliga. Konstigt om det nu är en sån att man inte märkt något på över 2 år. Och så liten. Såg bilder på riktiga monster som käka fisk o allt möjligt. Köpt handskar idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I bästa fall hamnar slammet från reningsverken på åkrarna. Det är där det hör hemma eftersom det finns mycket näring, främst fosfor i det. Vi måste sluta cirkeln, de tillgångar som finns av brytbar fosfor kommer inom inte allt för avlägsen framtid att ta slut och då har vi inte råd att ödsla med den resursen.

Tyvärr innehåller slammet annat än fosfor. Det där att bygga vattenklosetter och sen koppla ihop det med avlopp från allt möjligt var egentligen ingen bra ide. Det är allsköns olämpligheter i slammet och därför är det mycket som är för giftigt att sprida eller som man inte hittar nån bonde som tar emot. Det är därför mycket av slammet som bränns eller som hamnar i annat än livsmedelsproduktion, man mixtrar med allt möjligt, parker, skogen osv. Själv tar jag emot till energiodling.

Det man kan göra åt det här är att sluta se wc som ett sopnedkast. Det som hör hemma där är skit, piss och toapper för att uttrycka det klart. Det är bra grejer som ger ett bra slam som kan återcirkulera näring och sluta kretslopp. Det är också det som reningsverken är byggda och lämpliga till att hantera. Annat, fimpar, medicin, färg, olja och jag vet inte allt som folk häller i toa, det förstör och ställer till.

Sen är en mask inte så illa, det är faktiskt nåt organiskt som inte stör det där med slam så värst mycket. Däremot finns det ju förvisso andra kemikalier och jox som man kan mixtra med som akvarist och det hör rakt inte hemma i avloppet. Bytesvattnet från saltakvarier är ju egentligen inget som passar så bra i avloppet heller men det är ju i all huvudsak naturliga ämnen och med den utspädning som sker av det salta vattnet så lär det inte göra nån skillnad som märks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...