Nille83 Postat 6 november 2014 Postat 6 november 2014 Min mussla har tidigare suttit på botten på en sten, men den stenen blir full med sand hela tiden så jag vill flytta upp musslan till en annan sten. Hur fäster man den på bästa sätt? Provat med lera men vägrar fästa. Sen en annan fråga, tar musslan skada av att vara i sanden? Citera
DaTrucka Postat 6 november 2014 Postat 6 november 2014 Musslor har en körtel i botten som används som fot. Lägger man den i en "vagga" i stenen så växer den fast själv. Lite beroende av vilken mussla det är, en del ska stå i sand.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Rasmus Pedersen Postat 6 november 2014 Postat 6 november 2014 Vilken art är det? Åtminstone Tridacna derasa är naturligt sandlevande. Lera? Menar du epoxilim? Musslan har en fot som den fäster mot underlaget med, det tar 1-2 dagar innan den sitter ordentligt självmant. Citera
Nille83 Postat 6 november 2014 Författare Postat 6 november 2014 Har försökt fästa den bland stenen och den välter tyvärr hela tiden Jag menar korall-lera.Här är bild: Citera
DaTrucka Postat 6 november 2014 Postat 6 november 2014 Bygg en vagga/ring av knådlimmet så den står stadigt.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Andreas N Postat 6 november 2014 Postat 6 november 2014 Ställer du den i sanden är det bra om du gör en grop först. Här du väldigt djup sandbädd är det bra om du har något ett par cm under sand ytan som musslan kan fästa på. Den kommer borra ner sig i sanden om du bara låter den stå lite stadigare. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.