Gå till innehåll

Kondensvatten på osmos-filtret som droppar


alivedreamer

Rekommenderade inlägg

Jag har problem med kondensvatten på osmos-filtret som droppar ned på golvet. Iom att nytt kallt vatten hela tiden passerar genom den som så fungerar den som en rackarns luftavfuktare och jag vet inte hur jag skall göra för att slippa detta. Jag trodde att problemet var för att jag hade filtret vid sumpen men nu när jag ventilerar bättre och luftfuktigheten där är samma som i huset, ca 45-50% så kvarstår problemet.

Har någon samma problem eller ännu bättre en lösning på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju temperera vattnet lite grand. Temperaturen på vattnet skall vara strax över daggpunkten. Daggpunkten bestäms av den relativa luftfuktigheten och temperaturen i rummet. Säg att din relativa fuktighet är 50% och din rumstemperatur är 22 grader. Då skall ditt vatten hålla lite över 11,1 grader för att slippa kondensering. Om din relativa fuktighet är 45 % och fortfarande 22 grader -> daggpunkt 9,52. Vid 50 % och temp 20 grader -> 9,26. Du bör nog lägga dig ca 1 grad över daggpunkten Om du tempererar upp så lite så påverkar det inte membranets genomsläpplighet speciellt mycket - tror du kan köra upp mot 18 - 20 grader och ändå få en bra rening. Temperaturen påverkar inte hållbarheten - bara hur fint som vattnet filtrerar (genomsläppet). Här kan du kalkylera (på ett ungefär) daggpunkten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdatering. Jag testade att isolera slangen och de hjälper där men själva osmosfiltert blev bökigt att isolera och när jag isolerade slangen så blev det mer kondens på filtret istället.

Testade att köra filtret på varmvattnet bara för att se och de funkar ju naturligtvis men jag känner att det är lite onödigt dyrt i längden. Ev. utfällningar av t.ex. koppar osv. oroar mig även det om man kör varmvatten. Väl värt att nämna är att man tillverkar vatten betydligt snabbare när det är varmvatten, lite spännande att skillnaden blir så stor.

Jag överväger nu att testa en värmeslinga på slangen in till filtret under isoleringen för att försöka få upp tempraturen till ca 10-15 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Svaret på problemet var att fuktmätaren inte stämde alls utan visade fel. Har nu åtgärdat ventilationen i huset och nu är problemet löst och fick bättre inomhusluft också. Så får ni mycket kondens så är luftfuktigheten för hög eller så är luftcirkulationen för låg kring filtret. Att RF var för hög förstod jag när jag fick kondens även på frikstluftsventilerna vid fönstren.

Tack till er som tog er tid att svara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...