Gå till innehåll

levande sten från triton?


Hella42

Rekommenderade inlägg

Har ju inte köpt en sten då och då men har kompletterat då jag har ändrat lite ell hittat en snygg sten men jag har bara Ls sten i mitt kar + revpelaren är iofs i revkeramik mvh Ola.

beställde nyss 5 kilo levande sten:) måste börja nånstans-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok bra det kom inte med innan såg jag nu :smiley9: menade om det varit saltvatten i karet ett tag innan stenen kom i mvh Ola.

njae på den frågan, men hade i saltet och lät det lösas upp, sen la jag i stenarna.. en del säger vänta nån dag, en del ha i på en gång.. vattnet har iofs stått

utan salt några dagar med pumpar. men saltet kom i före stenarna.. men ljuset får man ta det lungt med va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njae på den frågan, men hade i saltet och lät det lösas upp, sen la jag i stenarna.. en del säger vänta nån dag, en del ha i på en gång.. vattnet har iofs stått

utan salt några dagar med pumpar. men saltet kom i före stenarna.. men ljuset får man ta det lungt med va?

Minimalt eller inget ljus under uppstart för att förhindra algbildning, och ingen UV-C heller för den delen det dödar en del av dom viktiga bakterierna;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minimalt eller inget ljus under uppstart för att förhindra algbildning, och ingen UV-C heller för den delen det dödar en del av dom viktiga bakterierna;)

tack för svar.. jag har typ 1 procent blått bara för att jag ska se stenarna, det är ok va? höjer väll nån minut ibland bara för att kolla hur det ser ut, men inte mycket ljus som sagt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svar.. jag har typ 1 procent blått bara för att jag ska se stenarna, det är ok va? höjer väll nån minut ibland bara för att kolla hur det ser ut, men inte mycket ljus som sagt...

Det är nog lungt, du kan ändå inte ha 0% ljus för du har ju dagligt dagsljus i rummet som karet står det kan du aldrig förhindra;) Som sagt lite ljus går bra så kan inte tänka mig att månljus skulle störa, har själv kört med det vid uppstart ibland just för att man ska se:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog lungt, du kan ändå inte ha 0% ljus för du har ju dagligt dagsljus i rummet som karet står det kan du aldrig förhindra;) Som sagt lite ljus går bra så kan inte tänka mig att månljus skulle störa, har själv kört med det vid uppstart ibland just för att man ska se:)[/quote

ja man får ta problemen med alger när dom kommer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två varianter enligt mitt sätt att se på uppstart - antigen chockstartar du med fullt spett på allt och reder problemen efterhand, eller så mjukstartar du med 30-40% ljus och ökar med 10% i veckan vilket jag rekommenderar till nybörjare.

Startbakteriekulturer är en bra rekommendation, MicrobeLift nite out och special blend eller FaunaMarin bakto therapy är två som fungerar jättebra - men det finns naturligtvis andra.

Lämnar du stenen i mörker under uppstart så är det mycket som dör i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två varianter enligt mitt sätt att se på uppstart - antigen chockstartar du med fullt spett på allt och reder problemen efterhand, eller så mjukstartar du med 30-40% ljus och ökar med 10% i veckan vilket jag rekommenderar till nybörjare.

Startbakteriekulturer är en bra rekommendation, MicrobeLift nite out och special blend eller FaunaMarin bakto therapy är två som fungerar jättebra - men det finns naturligtvis andra.

Lämnar du stenen i mörker under uppstart så är det mycket som dör i onödan.

tack! jag drar på lite upp till 30, vill inte att nått ska dö, var köper man den kulturen? spelar blått eller vitt ljus roll? jag drog på 15watt på båda. borde funka bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två varianter enligt mitt sätt att se på uppstart - antigen chockstartar du med fullt spett på allt och reder problemen efterhand, eller så mjukstartar du med 30-40% ljus och ökar med 10% i veckan vilket jag rekommenderar till nybörjare.

Startbakteriekulturer är en bra rekommendation, MicrobeLift nite out och special blend eller FaunaMarin bakto therapy är två som fungerar jättebra - men det finns naturligtvis andra.

Lämnar du stenen i mörker under uppstart så är det mycket som dör i onödan.

Chockstart var ett bra ord;) precis så startar jag mina nano men med stora har jag aldrig vågat:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...