Gå till innehåll

Mitt nitrat visar 0!


akejan

Rekommenderade inlägg

Du kan även läsa min smått sammanställande artikel här på min blogg:

http://glasscage.orm.nu/artiklar/femtielftemetoden-nitratdosering/

Om det är bra eller dåligt med 0 i nitrat är en smaksak / filosofisk fråga. Matar du dina koraller har de inget större behov av oorganisk näring. Har du cyano är det kanske dåligt.

Är man osäker på om det är bra eller dåligt med 0 nitrat är det nog dåligt. För då finns inte kunskapen riktigt där för att hantera riktigt låga värden i karet. Sikta på mätbart Nitrat & Fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig som inte matar korallerna med mer än fiskens skit så var 0 i nitrat långt ifrån önskvärt.

Fick dålig färg på LPS:er och SPS:erna växte långsamt, vissa inte alls.

Efter att ha börjat dosera lite KN03 då och då så blåser mina Candy canes upp sig igen, Euphyllior fått färg och SPS:erna har fått fart igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste Daniels blogg om nitrattillsats.

Tyvärr är det så att de cyano som vi har besvär med i akvarium (normalt) - de mattbyggande -verkar inte besitter förmågan att själva tillverka användbart (för dem) kväve från kvävgas. De verkar saknar dessa speciella celler som behövs (eller egentligen förmågan att bilda sådana celler). Så det behövs en lite modifierad teori för att få ihop det. En teori är att mattorna bildar ett syrefritt område mellan mattans undersida och bottnen och där kan cyanon samverka med anaeroba bakterier (anaerobt = syrefritt) som klarar omvandlingen från kvävgas till oorganiska kväveformer (läs ammonium/ammoniak). Syrefriehet är nämligen ett krav för detta eftersom det verksamma enzymet nitrogenas förstörs av syre. I de cyano som klarar omvandlingen helt på egen hand har speciella celler med en extra kraftig cellvägg för att garantera just syrefriheten - sk heterocyster.

Nitraten har också en annan roll i det syrefria området mattorna bildar och det är att fungera på samma sätt som syre i förbränningen hos de anaeroba bakterierna i det syrefria området. I brist på syre används nitratmolekylen - det är det vi brukar kalla denitrifiering. Om även nitrat skulle fattas i vattnet använder samma bakterier sulfat och restprodukten blir då svavelväte. Det har på senare år dessutom indikerats att det är svavelväte som är ansvarigt för frigörandet av fosfor i bottnar som har syrefria områden. Kort sammanfattande kan man säga att bristen på nitrat i vattnet kan gynna cyano på flera olika sätt. Dels kan troligtvis den mattbildande cyanon fixa på ett eller annat sätt sitt eget oorganiska kväve i miljöer där bristen på oorganiskt kväve stoppar tillväxten av konkurrerande organismer - dels kan de skapa egna fosforkällor - oåtkomliga för andra organismer som använder fotosyntes. Att undvika bildandet av svavelvätekällor i sanden kan också vara en anledning till att ha en liten mängd nitrat i vattnet i ett slutet system

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...