crille_hallden Postat 16 november 2014 Postat 16 november 2014 Hej!Skall montera en kub i garaget.Vill hålla nere avdunstning in i garaget, så tänkte ventilera ur skåpet/sumpen utanför garaget.Sett att vissa bygger en "låda" ovanför kuben för att dölja belysning etc.Jag har köpt en Hydra 26 och det skulle se renare ut med den lilla LED rampen ovan karet.Så funderar på att sätta en glasskiva ovanpå kuben, säg att jag har 5 cm mellan vattenlinje och skivan samt att rampen sedan sitter 10 cm ovan skivan.Någon som har erfarenhet hur mycket PAR/effekt det stjäl?Någon som mätt någon gång?Följdfrågan blir ju om 6 mm/10 mm kan tänkas göra stor skillnad optiwhite/float etc.Gjort en sökning här på forumet, men det jag hittade var mer mot avdunstning... Citera
crille_hallden Postat 17 november 2014 Författare Postat 17 november 2014 Mitt UV ljus från Hydra 26 rampen kommer filtreras bort av glaset?Motsvarande ett fönster? Citera
Lasse Postat 17 november 2014 Postat 17 november 2014 Inte säkert - vanligt glas filtrerar inte bort UV-A i någon större utsträckning och det sk UV från ramper brukar inte vara UV utan ligga över 400 nm. Men om du är rädd för det så lägg en akrylskiva över i stället. Jag har till mitt lilla - det som stod i köket - en glasskiva över och så ligger rampen direkt på - växer bra vad gäller mjukkorallerMVH Lasse Citera
petnym Postat 17 november 2014 Postat 17 november 2014 Mitt UV ljus från Hydra 26 rampen kommer filtreras bort av glaset?Motsvarande ett fönster?Nej, "UV-ljuset" (ca 400 nm) från din hydra-LED kommer inte filtreras av glaset. Precis som fönster inte filtrerar ljus över 350 nm.http://www.pgo-online.com/intl/katalog/curves/whitefl_kurve.htmlEDIT: Lasse hann visst före... Citera
crille_hallden Postat 17 november 2014 Författare Postat 17 november 2014 Tack så mycket grabbar!Ja nu när du säger det Lasse så hade du ju det... :-)Stjäl akrylen mindre ljus?Vad tror ni om förlust i uteffekt/belysning?Är det en dum tanke?Följande led i rampen;8 - Cree XP-G2 Cool White (> 70 CRI)2 - OSRAM OSLON Deep Red2 - Cree XP-E2 Green6 - Cree XT-E Royal Blue4 - OSRAM OSLON Deep Blue2 - SemiLED 415nm Violet2 - SemiLED 400nm UV Citera
petnym Postat 17 november 2014 Postat 17 november 2014 En gissning är att du tappar ca 10% när glasrutan är ren, och betydligt mer när den fått kalk och saltavlagringar...Akrylskivor är lite knepiga då de lätt böjer sig pga fukt och temperaturskillnader mellan sidorna, men det kanske finns lösningar på det också... Citera
Lasse Postat 17 november 2014 Postat 17 november 2014 Peter har rätt att Akryl böjer sig ordentligt - dock har jag för mig att de släpper igenom bättre uppe i det röda området. Är den inte stor så kanske du skall investera i en Ophti White täckglasskiva - jag tror som Peter att du missar ca 10 % om det är rengjort med ett vanligt gls - Ophti White borde släppa igenom bättre - men de blir ju lika skitiga...............MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 17 november 2014 Postat 17 november 2014 Med täckglaset 5 cm över vattenytan bör det inte bli alger på undersidan av täckglaset. Så dammet på översidan bör vara ett större problem.Akryl är mjukare än glas så det blir fortare repigt. Citera
crille_hallden Postat 17 november 2014 Författare Postat 17 november 2014 Tack än en gång!Att jag kommer få torka av det från salt etc. Ett par gånger i veckan kommer ju ingå...Får säga att AI har grym kundsupport.Mailat dem 5 olika frågor och de har svarat över natten.De trodde också en förlust på 10-15%, det kan jag kompensera med rampen.Tack för era tankar! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.