Gå till innehåll

Glasskiva ovan kub.


crille_hallden

Rekommenderade inlägg

Hej!

Skall montera en kub i garaget.

Vill hålla nere avdunstning in i garaget, så tänkte ventilera ur skåpet/sumpen utanför garaget.

Sett att vissa bygger en "låda" ovanför kuben för att dölja belysning etc.

Jag har köpt en Hydra 26 och det skulle se renare ut med den lilla LED rampen ovan karet.

Så funderar på att sätta en glasskiva ovanpå kuben, säg att jag har 5 cm mellan vattenlinje och skivan samt att rampen sedan sitter 10 cm ovan skivan.

Någon som har erfarenhet hur mycket PAR/effekt det stjäl?

Någon som mätt någon gång?

Följdfrågan blir ju om 6 mm/10 mm kan tänkas göra stor skillnad optiwhite/float etc.

Gjort en sökning här på forumet, men det jag hittade var mer mot avdunstning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säkert - vanligt glas filtrerar inte bort UV-A i någon större utsträckning och det sk UV från ramper brukar inte vara UV utan ligga över 400 nm. Men om du är rädd för det så lägg en akrylskiva över i stället. Jag har till mitt lilla - det som stod i köket - en glasskiva över och så ligger rampen direkt på - växer bra vad gäller mjukkoraller

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket grabbar!

Ja nu när du säger det Lasse så hade du ju det... :-)

Stjäl akrylen mindre ljus?

Vad tror ni om förlust i uteffekt/belysning?

Är det en dum tanke?

Följande led i rampen;

  • 8 - Cree XP-G2 Cool White (> 70 CRI)
  • 2 - OSRAM OSLON Deep Red
  • 2 - Cree XP-E2 Green
  • 6 - Cree XT-E Royal Blue
  • 4 - OSRAM OSLON Deep Blue
  • 2 - SemiLED 415nm Violet
  • 2 - SemiLED 400nm UV

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gissning är att du tappar ca 10% när glasrutan är ren, och betydligt mer när den fått kalk och saltavlagringar...

Akrylskivor är lite knepiga då de lätt böjer sig pga fukt och temperaturskillnader mellan sidorna, men det kanske finns lösningar på det också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter har rätt att Akryl böjer sig ordentligt - dock har jag för mig att de släpper igenom bättre uppe i det röda området. Är den inte stor så kanske du skall investera i en Ophti White täckglasskiva - jag tror som Peter att du missar ca 10 % om det är rengjort med ett vanligt gls - Ophti White borde släppa igenom bättre - men de blir ju lika skitiga...............

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...