Gå till innehåll

Kan man köpa för stor skummare?


Gismo71

Rekommenderade inlägg

Hej.

Kan man köpa för stor skummare? Om jag har ett system på ca:600 liter och köper en skummare

för 1500-2000 liter blir den "för" effektiv då och skummar bort saker som man vill ha kvar eller är det bara

ett plus om man skulle råka överbelasta karet eller om något skulle hända om man inte är hemma?

Tackar /Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror mycket på vilka djur du vill ha. Knappar och skivanemoner bara minskar i hårt skummade kar. Koraller som kommer från näringsfattiga vatten som t.ex en del Acropora går bäst i hårt skummade kar.

Vissa skummare går inte bra med för låg belastning. De kan börja skumma varannan dag t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Man varför hittade jag inget när jag gjorde en sökning? Hmmm skumt!

Jag vill ju ha ett så stabilt system som möjligt med utrymme för lite missöden.

För 15 år sen när jag hade salt sist så råkade min Chelmon rostratus simma in i en anemon när

jag var på semester och det höll på att slå ut hela karet men det var långt före Neptune Apex och

smartphones!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tycker inte det är så enkelt faktiskt. Lite beroende på hur viktigt det är att träffa precis "rätt" i effektivitet kan spannet dock vara ganska stort där en skummare gör ett bra nog jobb.

Det finns ett par faktorer att fundera på vid val av skummare för ett specifikt kar.

* Biologisk belastning

* Invånarnas krav

* Vattenvolym som skall processas

Stora skummare har ofta breda nackar/stigrör där det blir svårt att skapa en krona i lågt belastade små kar. Helt enkelt inte skit nog för att effektivt göra sitt jobb.

För liten skummare hinner inte med att processa allt vatten och missar istället en hel del smuts.

En del kar mår bra av lite smuts. Andra kanske behöver ha det väldigt rent. En del kar vill näringsexportera mha kolkälla, då skapas det mer organiska restprodukter som skall tas ut av skummaren.

Erfarenhet och att testa sig fram kan nog behövas. Eller ta hjälp av erfarna akvarister som vill hjälpa till med råd för just din specifika setup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...