Gå till innehåll

Hoppa direkt till stora akvarier?


atif

Rekommenderade inlägg

Jag hade en liten "fiskskaal" nar jag var liten och var val kanske inte saa valdigt fortjust i det. Vilket ar lite alarmerande. Men daremot ar jag totalt fashinerad av storre akvarier och alskar riktigt stora som paa t.ex. Universeum. Ar det rimligt att man direkt hoppar in paa stora akvarier utan att skala upp? Eller ar detta en vanlig kansla och det slutar med att man bara ger upp och med mer pengar slangda i sjon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt enkelt (i min mening) på budget, har du några hundra tusen att lägga på ett enormt kar, gör det!

Realiteten är att många börjar med mindre för att känna på marken lite, det är inte en så jättestor investering om man gör några misstag, om man inte köper rätt grejor från början, tappar intresse osv.

Ett större kar har större marginaler för fel, men är en stor investering till en början. Ett mindre kar är känsligare, men även en mindre investering.

Det är ju bara det ekonomiska.

Jag är ganska hundra på att om folk här hade råd, så skulle de bygga så stora kar som de hade plats med, och lite till! Men det finns ju alltid (nästan) annat som begränsar en. Plats, familj och tidsbrist är bara för att nämna några man hört.

Vill man kan man, men ett större kar är en större investering, monetärt, tidsmässigt och psykologiskt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att det är lättare att starta med lite större volymer 200-600 är rätt ok för de flesta.

Större akvarier är ofta mer svårflyttade och ekonomiskt dyrare (allt runt ett större akvarium tenderar att bli dyrare och fodrar mer planering).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...