Gå till innehåll

Behöver man verkligen all teknik?


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort det innan och jag gör det igen. Tusen tack för alla svar och tips/råd.

Jag har absolut inte tänkt att köpa några koraller eller fiskar förrens jag ser att värderna är bra och det är okej att befolka mitt akvarium. Jag får mina tester imorgon så då skall jag testa.

Kanske kan skriva upp vad jag får för värden så kanske ni kan hjälpa mig om jag borde köpa LS eller osmos?

Det här med att ta det lugnt har jag förstått, men tror ändå att jag behöver LS eller osmos snarast.

Har redan börjat se lite alger på mina LS och då har det bara gått 4 dagar. Visserligen hade jag akvariet tänt ganska mycket i sön och mån, men har bara haft det tänt max 1 h idag och igår.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Hej,köp den sten du behöver så slipper du riskerna med att lägga i sten om tex en månad,du skjuter bara uppstarten framför dig hela tiden,en osmos är bra men inte AO för att lyckas,lägg i stenen och håll inte på att möblera om för mycket och en dos tålamod så kommer det att gå bra, Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvivlar ju på att han får ut den fulla potentialen av fiskar och koraller på det viset. För mig, som är i uppstartskedet känns det viktigt att erbjuda akvarieinnevånarna en så bra miljö som möjligt så att dom ger mig tillbaka i form av tillväxt och skönhet. Naturligtvis inom rimliga ekonomiska ramar. Var och en ska naturligtvis ha sin ambitionsnivå. Det viktigatse är ju att man själv är nöjd och att djuren inte lider.

Christer T

Naturligtvis ska du försöka "få till" ditt akvarium så bra som det går men det går faktiskt att få ett riktigt fint akvarium utan en massa prylar om man inte tänker sig de svåraste arterna. En mycket långsam uppstart och tålamod är en bra grund, tror jag.

Skulle JAG starta om min burk idag så skulle jag köpa lite fin, pårös LS kombinerat med exempelvis revkeramik eller död korallsten, ha en mycket kraftig cirkulation i burken, en mycket, mycket "stark" skummare, fylla på med saltvatten blandat på osmosvatten, tillföra kalkvatten för det som avdunstar och mata med bakterier. Sedan skulle burken stå mörk i 3-4 månader för att sedan starta MYCKET försiktigt med svagt blåljus. Succesivt skulle jag höja ljustid och styrka på blåljuset och mycket försiktigt introducera "fullfärgsljus" när blåljuset går för fullt. Sniglar skulle jag tillföra efterhand som ljustiden ökar. Om det skulle dyka upp alger så skulle jag dra ner på ljustiden och "börja om" samt tillföra mer sniglar. När ljuset kommit upp i ca 12 timmar fullstarkt blåljus och ca 4 timmar hyggligt starkt "fulllfärgsljus" så skulle jag börja introducera koraller och någon fisk. När burken gått minst ett år skulle jag börja introducera fiskar i större skala men även detta i mycket försiktig takt. Om det behövdes för KH/calcium (trots kalkvattnet) skulle jag lägga till en kalkreaktor (ingen PH-styrning - bara bubbelräknare). Jag skulle även göra regelbundna vattenbyten typ 5 - 10% i veckan med start en månad efter uppstart av blåljuset.

Typ så tror jag att jag skulle gå till väga.... Utan att på något sätt vilja påstå att "jag vet bäst"!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll främst koll på nitriten vid inkörningen. När den går ner till 0,1 så tycker jag att du ökar belastningen så inte utvecklingen avstannar. Du skall inte belasta mer nu i a f.

Nitraten är mer intressant att hålla koll på när karet "mognat"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...