Gå till innehåll

Behöver man verkligen all teknik?


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Jag köpte mitt akvarium i helgen och har precis fått igång det.

Har enligt Hans (drakfisken.se) allt jag behöver.

En bra skummare, 4 pumpar, doppvärmare, levande sten och korallsand.

Enligt honom skulle detta funka alldeles utmärkt vilket jag också tror.

Sen pratade jag med "bengan" nere i mölndal och han skulle lasta på mig en massa grejjer.

Nu frågar jag er, som kan vara ärliga mot mig (antar att "bengan" bara ville få sålt massa grejjer.)

Behöver jag verkligen T5 rör nu med en gång? Jag har MH 20 000 K.

Behöver jag sump?

behöver jag ozsmos filter eller vad det heter?

Jag menar just nu med en gång?

Är det inte prylar som jag kan införskaffa mig senare?

Vore tacksam för svar.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Det ser ju bra ut!

Du kommer att klara dig långt på det.

Jag skulle nog köpt till ett osmosfilter efter ett tag, men det beror nog mest på vad du har för kranvatten. Jag får bara en massa fula alger av mitt så det kan vara en bra investering efter ett par månader.

En del tester kan ju vara bra att ha också.

Med NO3, PO4, Ca & KH har du vad du behöver enligt min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos ska du skaffa, om du inte vill få karet fullt med gröna äckliga slemalger !

UV-ljus bör du ha om fiskarna inte ska bli sjuka av prick, lite då och då.

Ofta chansar nybörjare och hoppar över en massa teknik,

för man tror inte att man behöver det. (inkl mig själv)

Fosfat filter behöver man inte, utan det går lika bra med en nylonstrumpa

och lite fosfatsubstrat.

Har du mycket lite med fisk (typ 2-3 st små), så behöver du inte nitratfilter om du har ls i karet.

Har du mera fisk, så ska du ha ett nitratfilter eller många vattenbyten. (alt nitrat-remover)

Följande testar ska du ha:

- Salthalt

- KH

- Ca

- NO3 (nitrat)

- PO4 fosfat

KH-tester och balanserar värdet med "Buffert" (alt bikarbonat)

Buffert och Ca måste du alltid tillsätta,

för vattenbyten som kompenserar dessa värden är inte att tänka på,

för det blir för dyrt och mycket bärande av vatten.

Jag lovar att skaffar du inte ovanstående som kommer du garanterat att ångra dig !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för all hjälp och tips, den där snubben var som jag misstänkte ute efter att sälja en massa.

Han rabblade upp en massa andra grejjer som han sa att jag MÅSTE ha från början.

Jag beställde alla olika tester som man ska ha idag. Så dom har jag i brevlådan på tors.

Salthalten är perfekt, för ett sådant test har jag. Testar ca. 2 gånger om dagen.

Har för tillfället 10 kg kalk sten och 10 kg LS.

Ska ner till Gbg och köpa LS fre. 20 eller 30 kg. Tror att det kan vara ganska bra att ha för värderna.

Ett osmosfilter är väl till för att få stabilitet i vattnet? Jag tror att jag redan har relativt bra vatten.

Vättern är ju Sveriges renaste sjö. Men på sikt kanske det kan vara bra att skaffa.

Vad kostar ett osmosfilter förresten? Och var placerar man det i akvariumet?

Sen sa "bengan" att blanda LS och lite kalksten är lika med döden. Medans jag har hört från flera olika person att det är helt okej att blanda lite.

Vad säger ni?

Tack igen!!

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är okej att blanda om bara kalkstenen är ren.

När du startar bör du testa nitrit i början tills nitrittoppen är förbi efter ungefär en månad.

Gör inga tillsatser till vattnet innan du mätt att något värde inte är OK. Salterna är bra nu för tiden så innan du har skaffat djuren är värdena bra. UV-filter är mycket bra att ha när du börjar att köpa fisk men innan dess har det nästan ingen funktion.

Det är litet lustigt - när jag var hos Bengan för ett år sedan var T5-rören kass. MH och T8-rör var det enda som gällde. Är du säker på att du hörde rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stigigemla, Det är möjligt att jag hörde fel.

Han kanske sa t8 rör, Det var iaf helt uteslutet att bara använda MH (20 000K) som jag gör.

Och att använda kalksten skulle jag iaf INTE göra enligt honom.

Han verkade väldigt kunnig osv. Men jag tror inte att jag behöver ALLA dom sakerna som han påstod att jag var tvungen att ha.

Testerna kommer på tors. Så jag får börja mäta då, sen kommer jag mäta varje eller varannan dag tills jag ser att värderna börjar bli bra.

Några fiskar att rekomendera från början? förutom clownisar :)

Jag vet inte hur det är med koffertfiskar, är dom svåra?

Tack!!

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen kopplas inte till akvariet utan det är en vattenrening för kranvattnet och du bör inte fylla på karet med kranvatten och sedan salta upp utan du ska använda det rena osmosvattnet och fylla på akvariet (Tar några dagar och sedan kan du salta) Osmosen anser jag att man måste ha för att slippa en massa problem.

En 20000K lampa upplevs olika, En del tycker om det blåa ljuset en del inte om du gillar ljuset så behöver du inte göra något men tycker du att det blir för blått så byt till en lampa med lägre kelvintal (Koraller föredrar lägre kelvin typ 6500-10000k) jag ser i din profil att du har ett 375L kar och om det är standardmått så är karet 150cm långt och då måste du ha 2 armaturer jag vet inte om du redan har det för det går inte att utläsa så därför nämner jag detta. En ytavrinning är en otroligt viktig detalj och den får man om man har sump men det går att använda ett innerfack i karet om du inte vill ha sump. UVC är inte nödvändigt men du måste vara observant när du ska köpa fisk så att de ser helt friska ut bra aptit ej avmagrade mm och undvik kirurger av släktet acanthurus. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crasyrappe (och ni andra berörda):

Vi går INTE ut med namn här på forumet. Kan lätt bli smutskastning.

Kan personen / personerna inte svara på eventuell kritik för att de ej använder forumet. Så är det som att skjuta på sittande fågel ( Ja, ni vet vad jag menar..)

// Moderator Petter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Petrol, ska tänka på det i fortsättningen!

J.Svärd, Måste man verkligen ha två st amaturer?

Jag har bara en amatur som jag har hängt upp i medar ca. 1 dm ovanför vattenytan vilket jag har förstått är bra.

Jag skulle aldrig få plats med en amatur till, denna amatur täcker upp hela akvariet, den är ca. 1,5 m lång med 2 st MH lampor.

Jag har hört att man behöver inte använda sump utan man kan använda skummare istället.

Är inte sump isåfall något man kan införskaffa sig senare?

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara en bra idé att skaffa lysrör också, du kanske kan montera dom i befintlig huv, eftersom som det normalt inte är lämpligt att köra Mh mer än 6-7 h/d på ett väl inkört kar (nån timme till att börja med och succésiv ökning)

men sen bör du nog höja din armatur - runt 30 cm brukar vara rekommenderat från tillv.

Jag tycker osmos är en vettig investering, eftersom det eliminerar många vattenproblem som kan vara svåta att hitta källan till senare - brukar finnas från 1500:-

tumregel för levande sten i ett normalstort akvarium brukar vara ca 20% av tot. vol - i ditt fall 60-70 kg.

Sump har ju sina fördelar (och nackdelar typ slurp,skvalp osv) men är absolut inget måste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd, Måste man verkligen ha två st amaturer?

Jag har bara en amatur som jag har hängt upp i medar ca. 1 dm ovanför vattenytan vilket jag har förstått är bra.

Jag skulle aldrig få plats med en amatur till, denna amatur täcker upp hela akvariet, den är ca. 1,5 m lång med 2 st MH lampor.

Jag tror Svärd menar att du ska ha en armatur med 2 st MH lampor eftersom akvariet eventuellt har en längd av 150 cm. Detta pga att få en så bra spridning av ljuset. Sen får du prova dig fram till hur högt över vattenytan du ska ha armaturen hängandes. Sen är det alltid snyggt med ett par blå lysrör till.

Osmos tycker jag du ska använda från början för att få ett så rent vatten som möjligt och slippa den värsta algbildningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Greger, men osmos är inget jag måste införskaffa mig just nu?

Beror ju mycket på ditt vattenvärde. Och skulle du starta med "sämre" vatten så tar det ju tid att rätta till det i efterhand. Man byter ju inte allt på en gång utan bara delbyten.

Du har ingen i närheten som har osmos och kan hjälpa dig?

Har du dunkar och är intresserad av en saltvattensträff till helgen så kan jag ha 125 l upptappat till dig. Vislanda ligger väl 11-13 mil från Jönköping och vi blir en 8-10 stycken om alla kommer som anmält intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

herkules zoo i Göteborg ska ha osmosanläggningar för under 1000:- har jag hört. Din ramp med 2 ljuskällor är ju perfekt men höj upp den till 20-30cm över karet. Greger jag har aldrig hört att tumregeln är 20% levande sten! 10% brukar rekomenderas. Crazyrappe du kan räkna med ca 35-40kg men mer sten gör absolut ingenting och inte mindre heller om du skaffar ett nitratfilter men då börjar vi prata teknik. Det är smart av dig som nybörjare att ställa massor av frågor men du skulle gjort det innan du startade upp med kranvatten för jag rekomenderar omstart med osmosvatten men du är naturligtvis inte tvungen om du inte vill herregud! det kan fungera men det är större risk att få slemalger och andra konstigheter oavsett hur du gör så spring och köp en osmosanläggning och använd åtminstående det till vattenbyten och påfyllning av avdunstat vatten vilket leder mig till automatisk vattenpåfyllning, Skaffa en sådan för det är den bästa saken som finns och den behöver inte kosta skjortan. En nivågivare (finns en på clas ohlson) ca 200:- och till den väljer du en liten pump som orkar pumpa upp vattnet till karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kostar osmos filter?

Kan säga att min ekonomi är begränsad :)

Linnex, tyvärr är jag inte hemma i helgen, åker till Göteborg på fre förmiddag för att hälsa på min bror och köpa 20 kg levande sten.

Hur som helst så har jag inte råd med osmosfilter just nu (beror på vad det kostar) så jag får köpa levande sten och sen hoppas på det bästa, med lite tur så tar det väl någon månad så får jag ner värderna lite.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd, vad ska jag prioritera?

har hittat en bra köpare för LS, 60 kr/kg så jag funderar på att köpa 20 kg, eller ska jag kanske köpa osmos istället?

Kan tillägga att jag har just nu 10 kg LS och 10 kg kalksten.

Vad tycker ni?

Osmos eller LS? Är det inte så att LS fyller lite samma funktion som osmos.? Rätta till värderna i vattnet.

Tack än en gång för alla svar och tips jag har fått.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

osmosen. den billigaste duger gott eftersom du behöver ju inte hämta ut några jättemängder vatten varje dygn. de pengarna som blir kvar köper du LS för.

och sen har jag en fråga...fosfatfilter eller rovaphos och liknande - behövs det om man har osmos och ls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Då kanske jag ska införskaffa mig osmosanläggning istället för LS.

Men, jag har ju inte direkt mycket sten just nu.

Är det inte ganska viktigt att få in en massa LS så fort som möjligt? eller klarar jag mig med LS och kalkstenen som jag har?

Hur funkar osmosfilter? lägger man det i akvariet eller fixar man med vattnet innan man lägger i det?

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...