Gå till innehåll

Fredrik testar kvarts kubik saltbalja


Kulin

Rekommenderade inlägg

Är jättenöjd minus fläktljudet. Men det där verkar variera en del..även från samma typ av lampa.... jag köpte från Dustin.. har för mig det står i denna tråden vad de hette. Typ 160 spänn... mycket bättre än original... men ff. Ett fläktljud..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tuffar på ganska okey.

Börjar bli en hel del koraller å fisk i burken nu....väntar på en doserpump som borde dyka upp i veckan.

Haft problem med bleka färger på ett par gröna koraller sista tiden, men de ser ut att börja komma tillbaks nu, gör lite större vattenbyten, ingen vodka samt aningen svagare ljusstyrka verkar hjälpa fint.

Min andra pepparmintsräka verkar även den ha försvunnit eller medverkar i VM i feghet....även salarias nummer två saknas.....vissa saker verkar inte vara kompatibla med karet....haha

Mitt fiskbestånd är nästintill komplett nu, har 2 fiskar till som skall i....men det kommer att komma så småningom...vad gäller koraller så ligger tyngdpunkten på Montipora och Acropora just nu... 10 st montipora och 8 Acros och mer får det gärna bli :)

I bakhuvudet finns planerna på större burk och inköp görs med detta i tankarna just nu....höst/vinter blir det större om inget oförutsett händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet har vart igång i snart 5 månader och tycker nog att jag kommit e bra bit på vägen :) hyffsat mycket koraller, dock fortfarande plats för en hel del till.

Vad gäller det levande är fiskbeståndet nästan komplett nu. sista fisken jag vill ha i är en riktig drömfisk men som jag tror att jag kommer att vänta med tills jag har ett större akvarium.

i övrigt är planen att få i ett par putsarräkor och kanske nått mer roligt...men annars kommer fokus vara på att hitta mer koraller i varierande färger då jag nu har ganska mycket grönt ;)

I teknikväg väntar jag på en 6-kanals doserpump som borde komma denna veckan, sen blir det å försöka få ordning på balling...

Kommer att komplettera ljuset med 2 st 54w T5 hoppas jag på... skall bli mycket intressant och se om detta ökar på tillväxt eller inte :)

post-6288-14468935885297_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

köpte grannens akvarium och har fyllt upp mitt med en hel del nytt så nu börjar det kännas riktigt fint och välfyllt!

Blev även en ny Acan och en Acro idag.

Akvariet känns ganska stabilt, dock inte helt nöjd med färger på korallerna än, men det är ingen ide att stressaupp sig för det, utan det får stå och gå ett tag nu så får vi se om det ordnar till sig.

lite dåliga mobilbilder följer i vanlig ordning

post-6288-14468935972133_thumb.jpg

post-6288-14468935971945_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tuffar på fint. Fortfarande lite halvkassa färger på en del koraller...framförallt gröna...

Håller på att testa lite olika lösningar....stora vattenbyten, inget aktivt kol, ingen kolkälla och tagit ur nästan alla macroalger från sumpen... samt ändrat lite med belysningen. får hoppas att något av detta gör susen...

hade besök av en kompis med riktig kamera idag, så här kommer ett litet axplock.

post-6288-1446893601531_thumb.jpg

post-6288-144689360142_thumb.jpg

post-6288-14468936014421_thumb.jpg

post-6288-1446893601466_thumb.jpg

post-6288-14468936014877_thumb.jpg

post-6288-14468936015092_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Något av ovanstående verkar göra susen... färgen på korallerna har verkligen blivit bättre sista tiden. mycket mustigare grön, och djupare rosa.

Har fortfarande extremt lågt fosfat och nitrat, kh ligger på runt 8.3, ca 410 och MG aningen för högt på 1470.

Tror jag får i lite skräp genom kranvattnet dock...sen jag slutade med osmosvatte vid VB har jag fått lite kiselalger på sanden.... men det gör mig inte så mycket.

Har slängt i ytterligare ett gäng koraller, 4 nya Acros sen ovanstående plåtning.

Tanken är väl nu att det inte skall göras så där värst mycket mer med akvariet över sommarn, håller ögonen öppna efter roliga fraggar dock :)

Till hösten blir det å starta projektet större akvarium ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har hänt lite sen förra uppdateringen...

Fått i ett par till koraller (acros)... nu börjar det vara fullt...

Och det verkar växa riktigt bra... går åt mer o mer balling :)

Kör med Red sea salt ett tag nu får att se om det kan ge lite roligare färger på ett par koraller.

Har utökat städpatrullen med ytterligare 10 eremiter.

Vattenärden vid sista kollen var ungefär som vanligt, förutom nitrat som låg lite högt... i med lite vodka ett tag så skall det nog lösa sig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sista dagarna har tillväxten på korallerna verkligen börjat märkas. Flera nya toppar på Acropororna, mycket bättre färger på de flesta acros och ganska härlig tillväxt på mina övriga koraller med.

Har dock slarvat lite med mätningen sista veckorna och märkte idag att det var dags att höja upp Ballingen en hel del.

Kh 7.0

Ca 380

Mg 1330

nitrat 0.5-1

i övrigt så är akvariet ganska fullt av koraller och fisk....

planen är att hitta ett nytt akvarium inom en månad eller två och börja om i. typ 500l eller nått i den stilen... blir en kul resa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hoppla... jag har blivit med akvarium.... så nu blir det till att uppgradera och riva detta akvariumet och flytta över allt till det nya.

Får förhoppningsvis hem det nya i nästa vecka... så kommer inte att göra något förrän då.

Tips och tricks för att göra en flytt av innehåll från ett kar till ett annat mottages tacksamt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...