Gå till innehåll

Är acropora för svår för en amatör?


akejan

Rekommenderade inlägg

Kan tillägga att kraven på dosering & mätningar ökar med mängden kalkskelettbyggande organismer.

Det jag menar är att har du bara 1 korall i akvariet så kan det vara så att veckovisa vattenbyten räcker bra för att hålla jämna nivåer. Iom att åtgången per vecka ökar med fler koraller i karet så kommer man till slut nå en punkt där korallerna far illa av förändringarna per vecka och vattenbytena inte längre räcker till. När detta sker är Acro känsligare än andra koraller och kommer tydligt visa missnöjje.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska lätt att bli en mät och doseringsmänniska. Börja med en kH dropptest en gång i veckan. kH skall normalt i saltkar ligga mellan 7 och 9. Det är kH som svänger mest men det är lätt att justera in. Men det kan vi ta om ditt värde inte är bra.

När du är van och trygg med testet är det dags att börja testa Ca (kalcium) och Mg (Magnesium).

Det är de tester jag tar regelbundet i mina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer man har ju mer förbrukas och om kh ,Ca och Mg förbrukas så får du en sjunkande trend på värdena i akvariet.

För att hålla nivåerna på en jämn nivå kan det ju räcka med att du Tex tillsätter en msk av ett par pulver/ vätskor / vecka för att hålla värdena stabila.

När de sedan växer mer kanske 1 msk 2 ggr/ vecka krävs osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte börjar med de svårare av Acropora utan t.ex Montipora, Seriatopora eller Pocillipora klar de en kH- svängning av ungefär en enhet.

Det är i ditt kar en korallskellettillväxt av ett par gram. Det betyder att en arm på en sådan korall kan växa flera cm mellan varje dosering.

Men ju fler armar som växer desto mindre tillväxt på varje arm. En korall stor som en tomat behöver du nog dosera för en gång i veckan och har du två i den storleken två gånger i veckan. Men två i den storleken bör gå bra med ett vattenbyte i veckan och lite natriumbikarbonat mitt emellan.

Men det viktiga här är inte almanackan utan vattenvärden. Vissa koraller växer minst dubbelt så fort som andra och på ett par månader kan de dubbla sin storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...