Gå till innehåll

ska skummarkoppen vara fylld med vatten?


Saltis

Rekommenderade inlägg

jag har en deltec mce600 som jag satte igång för 3 veckor och 1 vecka sen så satte jag i LS. och igår så upptäckte jag att skummar koppen var till hälften fylld med enbart vatten ska det vara så?

jag använder dest. vatten. jag köpte "inkörda" LS från Akvarielagret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte ens med hjälp av manualen är det speciellt lätt att ställa in denna "nervösa" skummartyp.. Har själv en mc 500 som även den är svårinställd, den kräver ett stabilt akvarie där allt är väl inkört för att kunna ställas in överhuvudtaget, och så fort något förändras, måste skummaren justeras kontinuerligt, t.ex. vid vattenbyten. Om man står ut med inställnings svårigheterna kan man trösta sig med att den när den är rätt inställd, så gör den ett mycket bra "jobb". Tålamod är nog nyckeln...

Lycka till!

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är vattnet färgat i skummarkoppen??

Det låter helt normalt att det ibland drar iväg lite vid behov.

Det som inte är normalt i sammanhanget är lysröret som freakar över

att han fått en dålig Deltecskummare och sedan har bestämt att sprida sitt

budskap till allt & alla att Deltec suger..

.. Är vi andra idioter då som köper deras produkter??

Saltis din skummare funkar alldeles utmärkt.....

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släng det som kommer ut. Det finns säkert något som göra att det behöver skummas ut. Om du däremot får vatten hela tiden så behöver du nog ställa in den igen. Men någon gång emellanåt så fylls skummarkoppen till min TS1250 också men det är bara att slänga och sedan blir det bra.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Men någon gång emellanåt så fylls skummarkoppen till min TS1250 också men det är bara att slänga och sedan blir det bra.// Ted

en frestelse, lite ironiskt. skrattar nästan själv åt det.:skrattar:;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte ens med hjälp av manualen är det speciellt lätt att ställa in denna "nervösa" skummartyp.. Har själv en mc 500 som även den är svårinställd, den kräver ett stabilt akvarie där allt är väl inkört för att kunna ställas in överhuvudtaget, och så fort något förändras, måste skummaren justeras kontinuerligt, t.ex. vid vattenbyten. Om man står ut med inställnings svårigheterna kan man trösta sig med att den när den är rätt inställd, så gör den ett mycket bra "jobb". Tålamod är nog nyckeln...

Lycka till!

//Peter

Alla skummare jag har haft fungerar på det här viset, speciellt om man håller sig vid "gränsen" så kallad "wet skimming". Är skummaren dessutom stark/effektiv så blir effekten än större. Detta beror naturligtvis på vad som kommer i/finns i akvariet, mat, fett från händer, tillsatser, osv. Pröva att lägga i lite vit "filtervadd" i akvariet så får du se vad som kan hända....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla skummare jag har haft fungerar på det här viset, speciellt om man håller sig vid "gränsen" så kallad "wet skimming". Är skummaren dessutom stark/effektiv så blir effekten än större. Detta beror naturligtvis på vad som kommer i/finns i akvariet, mat, fett från händer, tillsatser, osv. Pröva att lägga i lite vit "filtervadd" i akvariet så får du se vad som kan hända....

Har själv ochså haft ett antal olika skummarmodeller,främst syrestens skummare, denna typ är ny för mig.. och baserat på mina tidigare erfarenheter är denna variant betydligt "lynnigare" än andra. den "hoppar" lätt från optimal skumning till överskumning om förutsättningarna förändras som t.ex. vid vattenbyten. Effektiviteten är nog det som skiljer denna från övriga modeller jag tidigare prövat, och det kan vara det som är den avgörande skillnaden som du ju också antyder. Just nu kör jag den så "torrt" som möjligt för att kompensera för eventuell överskumning, men svängningarna är som jag upplever det, mycket stora, större än genomsnittet, men detta beror väl på vad man är van vid kanske(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en frestelse, lite ironiskt. skrattar nästan själv åt det.:skrattar:;)

Hjälp Saltis istället för att kasta skit på hans grejor.

Jag kan inte förstå vad du har emot Deltec, men det har inget med Saltis fråga så det kan vi ta någon annanstans.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra ner på luften till att börja med så brukar de flesta skummare lugna ner sig. Jag har själv haft Deltec och det är inga dåliga skummare, det enda är väl att de kan låta lite men det är ju inte skummarens fel utan pumparna som levereras med dom. Men som sagt dra ner på luften så lugnar den sig nog. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Hjälp Saltis istället för att kasta skit på hans grejor.

Jag kan inte förstå vad du har emot Deltec, men det har inget med Saltis fråga så det kan vi ta någon annanstans.

// Ted

aaa, nu missförstod du det hela.

nu skiter jag i att klaga mer på deltec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som niclas, att det antagligen bara är aningen för mycket luft påställt.

Men det är fullt normalt att skummningen blir lite hispig när du nyligen lagt i sten.

Sen får du väl bortse från eventuella ljushuvuden vars säkring verkar ha brunnit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag stänger luftinsuget så kommer det ingen skumm men det drar på utav bara den men sen har jag lyckats öppna den till hälfet och då började det skumma "lagom" för att jag lyckades tror jag i alla fall att överskumma men nu kommer det ganska lagom med skumm uppe i koppen.

tack för hjälpen allihopa fast ibland kan det komma "skumma" typer. :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får hålla på och ratta lite fram & tillbaka innan systemet är någolunda stabilt, kolla din kopp ofta och skummtrycket. En bra idé kan vara att ställa något under så det slipper rinna ner på golvet om den lever jävel nån natt. När det väl funkar som det ska så har jag min inställd på maxskummning (ca halva lufttrycket) Drar man på fullt så forsar bara vattnet igenom utan att skumma upp i koppen. Och vid ca halva trycket så skummar den perfekt, och jag tömmer 1-2 ggr /vecka. Håll extra koll vid första vattenbyterna så det inte skummar över. Har min kopp nertryckt ca 2cm

Ta isär om några månader och rengör. Rengör koppen och lufthål vid varje tömmning.

Mvh Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har drabbats av en flödande skummare, det inträffar på alla skummare mer eller mindre. Det har förmodligen att göra med att du har ganska mycket skit i karet.

Mitt tipps: öppna luften till max. (Skummaren har väl ca 70% verkningsgrad i detta läge). Sen höjer du skummarkoppen 2 cm. Det fins en skruv på sidan där man kan låsa höjden. Har du möjlighet att titta på vattennivån i skummaren kan du anpassa höjden på koppen så du får en lagom mängd, du ska se att det flyter över lite bubblor med ett par gånger i minuten.

Sen när ditt kar bli inkört och smutsmängden minskar så sänker du skummarkoppen, den ska helst vara i sitt bottenläge. och luftskruven vid "klockan 2"

Hoppas att det löser sig, annars så är det bara att fortsätta att fåga.

Deltec, gör prylar i toppklass, oavsett vad vissa nybörjare säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det börjar skumma väldigt mycket vid vattenbyte eller vid (i mitt fall) ljusbyte så kanske det är något som har avgetts i akvariet som behöver skummas bort. Om det bara lugnar sig efter 1 dag så ser i alla fall inte jag det som något problem. Jag skummar hellre bort för mycket än för lite. Har du däremot kontinuerliga problem under en tid med överskummning så kanske du behöver se över inställningarna. Prova klubbssons tips. Det verkar vettigt. Då har du fortfarande full skummning och får bort det som skall bort men gör det lite svårare för vätska att ta sig över kanten. Skummet kommer alltid att ta sig över.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...