Gå till innehåll

Sumplösning till stora akvarium med trämöbel


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag planlägger för uppstart utav ett custombyggt akvarium med lite annorlunda mått och behöver lite råd i hänhåll till sumpen och lösningar runt den.

Akvariet kommer bli minimum 300*60*60.. jag skriver minimum för det är ännu inte klart om längden blir 3 meter eller längre och det är heller inte klart om djupet blir 60, 70 eller 80.

Längden avgörs av vilken vägg vi skall ha det mot och väggen avgörs utav vilka möjligheter vi har till borr igenom vägg till våtrummet på andra sidan. Bredd avgörs av hur enkelt det är att underhålla och rengöra de olika djupen. Skall hem och "provstäda" i ett akvarium med måtten 200*75*60 så får vi se hur gått jag når.

Men till problemet.

Om jag inte kan borra igenom väggen för att skapa ett sumprum så kommer det bli nödvändigt att placera sumpen under akvariet inuti möbeln.

Möbeln blir bygg och levererad samtidigt som akvariet utav en tysk firma, se bild.

Det jag har bekymmer med är fuktighet i skåpet.

Hur ska jag göra för att det inte skall bli för mycket fukt inuti skåpet?

Är rädd för att det skall bli fukt som orsakar elektriska fel eller skador på möbel eller ännu värre skador på huset.

Vilka lösningar har ni använt er utav? Posta tankar, ideer och bilder.

/Andre.

post-843-14468935071962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avfuktare låter inte mycket. Ställer du den i skåpet tror jag inte du kommer att reagera för den. Skaffa då en som är ställbar på hur mycket fukt den ska suga till sig. Ok att det tar ett tag innan du kommit rätt i inställningarna. Jag hade själv en sån igång när jag hade discusodling i garaget. Utan den hade det inte funkat.

/Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är en stor skillnad på att ha avfuktare i ett garage eller inuti en möbel. Möbeln kommer väl ge mer ljud ifrån sig i och med det slutna utrymmet. Är rädd för att bygga en baslåda.

Men i vilket fall som helst.. har du länk till en avfuktare av den modellen som du menar?

Jag har planer på att borra i vägg men isåfall bara in till ett våtrum och inte genom en yttervägg. Men tänker att våtrum är byggda för att hålla fukt så om man borrar upp så finns det en risk att det kommer ut fukt från våtrum till vardagsrum eller alternativt in i väggen.

Väldigt osäker på vilket djup akvariet skall få men det avgör ju också hur stort utrymme och vilken mängd luft som finns under akvariet kontra sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för våtutrymme?

Det är inte så svårt som du tror.

Inom zon1 ska du ej ha

1m radie från rinnande vatten typ dush. Men läs i keramik rådets rekommendationer.

Men rent utfört.

Ta loss kakel på baksidan, kolla vad det är för tätskickt

Borra upp ett stort hål sätt in ett stort rör som passar dina Max mått

Trä över en gummi manchett täta med nytt tätskickt å sedan upp igen med kakel.

Eftersom det är ett våtrum så har du redan en FRånluft som suger ut fukten (undertryck från vardagsrummet) så blir det ju ingen fukt där iallafall. Sen så jan man ju alltid täta med fogskum

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...