Nille83 Postat 30 december 2014 Postat 30 december 2014 1. Finns det några nackdelar med osmos? (mer än lite bökigare än kranvatten) 2. Behöver man tänka på något när man går från kranvatten till osmos? (inkörning m.m)3. Minskar osmosen klor?4. Vilken temperatur ska det vara på vattnet som går in i osmosen? Mata gärna på med mer information. Citera
Mr_Ewing Postat 30 december 2014 Postat 30 december 2014 1: Kostnaden för inköp - annars inte!2: Om du har ett salt som är anpassat för kranvatten bör du fundera på att byta sort, annars kommer dina värden bli låga.3: Nej den måste hanteras ändå med vattenberedningsmedel eller citronsyra4: Så kallt som möjligt då membranen håller bättre ju lägre tempen är. Citera
Nille83 Postat 30 december 2014 Författare Postat 30 december 2014 Här är mitt salt. Fungerar det?Trodde jag skulle slippa kemiska tillsatser med osmos. T.ex vattenberedningsmedel. Tar inte Osmosen något klor? Hur doserar man citronsyra? Citera
Mr_Ewing Postat 30 december 2014 Postat 30 december 2014 Här är mitt salt. Fungerar det?Trodde jag skulle slippa kemiska tillsatser med osmos. T.ex vattenberedningsmedel. Tar inte Osmosen något klor? Hur doserar man citronsyra?[ATTACH=CONFIG]123218[/ATTACH] Ser alldeles utmärkt ut! Citera
Nille83 Postat 30 december 2014 Författare Postat 30 december 2014 Perfekt! Men skulle man kunna skippa typ "Happy life" (vattenberedning) och köra med citronsyra i vattnet för att få bort kloret? Hur ser doseringen ut då?Ser alldeles utmärkt ut! Citera
Mr_Ewing Postat 30 december 2014 Postat 30 december 2014 Har inte riktigt koll på citronsyran, men lasse har skrivit om det någonstans på forumet. Citera
Nille83 Postat 30 december 2014 Författare Postat 30 december 2014 Hittade det. Ett kryddmått till 20-25 liter. Citera
Nille83 Postat 31 december 2014 Författare Postat 31 december 2014 Kan man få problem med för lite Nitrat i samband med Osmos?Jag matar fiskar och koraller, räcker det för att hålla en god nivå på Nitrat? Citera
greger Postat 31 december 2014 Postat 31 december 2014 Det är nog inget du behöver ligga sömnlös över Kan man få problem med för lite Nitrat i samband med Osmos?Jag matar fiskar och koraller, räcker det för att hålla en god nivå på Nitrat? Citera
Nille83 Postat 31 december 2014 Författare Postat 31 december 2014 Det är nog inget du behöver ligga sömnlös över Låter bra det Har kört mitt kar i 18 månader och har inte haft några större problem med kranvattnet, men vill ändå testa osmos och se om det blir någon skillnad. Har lite kiselalger i sanden och tycker att jag får skrapa rutorna lite ofta annars inget. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.