Gå till innehåll

Led bygge


skogsstjärnan

Rekommenderade inlägg

Har funderat under en mycket lång tid på att kanske få tummen ur och göra ett eget led bygge. blänger runt på dess olika sidor men blir lite fundersam om watt per liter gäller även för ledbelysning som till T5 och metallhalogen.

Led chip känns för min del som överkurs då jag inte vet hur man skall styra dem. är det så att man får styra dem via dator så är det inget alternativ för min del.

mitt kar har måtten 130x60x55 finner dock inte direkt någon tumregel på hur man skall beräkna för ledbyggen. eller är det mera att man får prova sig fram?

mitt kar idag är vildvuxet men det skall gallras i framtiden.

vad för recept skulle kunna funka för denna burk.

skogsstjärna

post-7323-14468935174277_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar den länken har jag kollat in. nu vet jag inte vad mitt kar räknas som om det är litet eller stort. men för min del om det är mycket att löda gör det inget. hittar massor av olika sidor med olika byggen dock så blir allt ett enda blurr i skallen av allt läsande. dyslexi är ingen höjdare när man letar information om något intresant.

det jag bland annat letar efter är info om hur många watt led tex 3w led man behöver. tex hur många utav olika färger mm. denna infon hittar jag inte och om jag har gjort det så kommer jag inte ihåg vart.

om jag inte minns fel så är en tumregel 1 watt per liter i belysning men gäller det desamma med ledbelysning. just med färgsättningen blått vs vitt är likaså en djungel men jag frågar pga jag inte finner svar och är nyfiken och vill lära mig.

tankarna med att kanske bygga eget med sådana led du har stig känns rimligt då jag funderar på att använda ett switshat nätagg som är på 12v 50ah så strömmen borde jag kunna ha. men att dimma borde det inte då gå att använda vridpottar. eller har jag tänkt hel fel nu? behöver jag ha drivers ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopplingarna blir enklare och lite billigare med 24 volt nätagg. Men du behöver då något att regera strömmen med = drivers. Det finns såväl för 24v som för 230 volt. För drivare med 24 v behövs lite mer elektronikkunskaper.

När det gäller färgsättningen finns det många teorier och förslag. Smartast är nog att börja med en liten del och sedan komplettera efter önskemål. När man bestämt sig är det dags att bygga resten. Jag skulle tro du får ett gott resultat med ungefär 600 watt.

Enligt min erfarenhet skall man inte belasta nätaggen mer än till 2/3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej men 24v det har jag liggande oxå. men nu fick jag en hel del matnyttig info av dig stig. 600w vad är det du kollar på då. effekt på nätagg eller tankvolym ca 430 liter. blev lite förvirrad där. inget är hugget i sten hur jag skall bygga men innan jag ens tänker prova vill jag veta vad som är lämpligast att använda. tackar för snabba svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller Power LEDs så använder man drivers som har konstant ström och där man kopplar LEDn i serie. Har du kunskaper om tidigare generationer av LED så glöm dem. Där körde man med konstant spänning och parallellkopplingar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...