Gå till innehåll

Risk för slurpljud vid överrinning!


zyberzeb

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Hej

Jag har ännu inte byggt en, men enligt alla de artiklar jag läst ska den vara tyst. En modifikation du kan göra för att få en jämnare nivå i din "weir" är att sätta en T-koppling i toppen av ditt "weir"-rör så att en öppen del pekar uppåt och en horisontellt. Den horisontella delen ska ha öppningen så att halva delen är över vattnet. I den horisontella delen sätts sedan ytterligare ett rör med utsågade skåror och pluggad bortre ända (googla på: pvc coast to coast , så borde du hitta en beskrivning). Då borde du få stabilare nivå i det lodräta röret och bättre ytavrinning.

Ex. Om du kör med lodrät 50 mm rör så har det en omkrets på ca 15 cm som vattnet ska ta sig förbi, men om du kör med ett 30 cm horisontellt rör blir det istället 60 cm vilket ger ett högre flöde in = stabilare nivå i det lodräta röret.

Sätter du sedan en kork med borrat hål lagom stort för en luftslang i ditt breather rör, durso variant, så dämpar det också ljudet.

Sedan kan jag tycka att det är en viss risk med att bara köra med ett strypt rör för avrinning. De flesta som borrar använder två stycken där ett slutar under vattnet enligt din bild och det andra slutar i höjd med ytan i överrinningen. Detta andra rör blir tyst eftersom det bara hanterar ett minimalt flöda så länge inget händer med den primära avrinningen (googla på Herbie). I det här fallet så kan du bygga en exakt likadan konstruktion som du redan har fast med en böj uppåt och rör upp till ytan inne i din"weir".

Vill du sedan öka flödet i din primära hävert ,och få tystast möjliga installation, så kan du dra ett rör från ditt breather rör tillbaka in i ditt weir-rör så att det slutar 5 cm under ytan. Då kommer den primära häverten att fungera som en sluten hävert så länge pumpen går, men om pumpen stannar så sjunker nivån i ditt weir rör och så fort det rör som letts tillbaka från ditt breather rör hamnar ovanför ytan så fungerar det hela enligt den bild du har ovan. Fördelen är då att du får en tystare och effektivare overflowbox under normalt flöde, men behåller fördelarna med den ursprungliga häverten.

blev lite svengelska men hoppad du förstår vad jag menar ;)

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt några stycken och använt i 8 år nu.

Att sätta nivån i överrinningsfacket med en kran är dömt att misslyckas. Genom att en delvis stängd kran bara har en smal springa för vattnet kommer en massa skräp att fastna där. Och då får man ständigt justera om kranen vilket får den att börja läcka så småningom.

I stället flyttar man upp T-stycket så det fungerar som ett litet bredavlopp. 15 - 20 cm under vattenytan brukar vara lagom.

Breddavloppet inne i röret kommer att sörpla så man får sätta ett lock längst upp på röret. I locket skall det vara ett hål med en dm luftslang i.

Det dämpar ljudet. Kranen längst ned behövs för att minmera bubblor och därmed saltstänk i (runt) sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...