Gå till innehåll

Frågor om start av ett saltvattenskar.


rickard81

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 540l kar som jag vill göra om till saltvattenskar. I karet har jag en Btn-bakgrund som jag har som filter som drivs av 2st cirkulationspumpar. Kan man ha samma lösning i saltvatten? Alltså använda bakgrunden som filter.

Jag funderar även på att sälja detta kar och köpa ett 375l isället, tjänar jag nåt på detta?

Jag har en Ljusramp med tre T5-rör klara man sig på det?

Jag ska bara köra på fisk i karet. Vad behöver man mer för utrustning.

Nån som har nåt bra boktips?

Mvh

Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nej använd inte din filtermodul i saltvattnet.

Köp den boken "saltvattenakvariet Guiden för nybörjaren" av Daniel Knop har den hemma och läser den själv nu.En bra bok som man förstår hur det funkar. Sök i forumet och du hittar många svar ang samma fråga/frågor

Pumpar som bör vara är ca minst 10ggr/h så i ditt fall 5400l/h uppdelat på fler pumpar för att sprida ut cirkulationen. Ytterfilter funkar men utan filtermaterial

En Bra skummare

Saltmätare

Salt

Ph, Kh, Nitrat, Nitrit, Sillicat, Phosfat tester är en bra början och tester gjorda för saltvattensakvarium tex Salifert som de flesta säger och använder

3 t5 rör antar att dessa är 54watt vadera. funkar i början men komplettera med mer efter hand då du vill ha mer krävande djur antingen MH-lampor eller fler T5 rör

Kolla om du kan få kontakt med andra saltvattens nissar/nissor i STHLM det är nog det bästa för att få bra svar och se hur de byggt upp och resonerar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa upplägget enligt erfarenhet av olika system är att fokusera på följande delar i den här ordningen.

1. Levande sten i akvariet, inte i sump.

2. Skummare (Tunze) gärna 3ggr akvarievolym/timme

3. Vattencirkulation, ju mer ju bättre, men inte mindre än 10ggr akvarieviolym. Gärna från fler pumpar.

4. Inget grus i botten (samlar bara nitrit,nitrat) låt kalkalger täcka botten

5. Belysning, Metallhalogen (oslagbart)

6.Filtrering(inget bra. Samlar bara mellanprodukter som anhopar sig, använd levande sten i akvariet istället)

7. Vattenbyten (hela akvarievolymen per månad i olika omgångar)

Har 720L och byter ca 50L varannan dag, buffrat med Calcium, magnesium,Strontium och om så behövs Trippelbuffer.

Detta fungerar bäst för fisk och koraller enligt olika modeller jag testat under åren.

8. UVC-Sterilisator, är bra att ha om man har fjärilsfiskar. De får till och från utrbrott av olika svampsjukdomar. Men bättre ändå är att ha putsarräkor..De hjälper alla fiskarna att hålla sig rena... Dessutom är de roliga att ha i akvariet.

Men det här är förstås bara mina åsikter!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte han sa att han bara skulle ha fisk??? Då bevövs inga MH lampor.

Levande sten i akvariet ger fiskarna extra mat men i övrigt fungerar de lika bra i sumpen.. Mineraler behöver inte tillsättas till vattnet om man bara har fisk bättre är att ge en välbalanserad kost. Bra skummare (dock ej Tunze) ett stort plus. När nitraten går över 20-30 gör vattenbyten. UV alltid plus men ej nödvändigt. Men framför allt håll en lägre salthalt så får du mindre problem med parasitiska sjukdomar (1,0020-1,0022).

Detta gäller som sagt fisk, lägre djur kräver mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det som är grejen.

Naturligtvis går det bra att göra som Ingvar säger (om man inte gör några tabbar).

Men naturligtvis blir man intresserad och då börjar man sköta det ungefär som Per säger. Så varför inte från början.

Skall man bara ha fisk kan man ju nästan lika gärna ha sötvatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där boken på svenska lät trevligt "saltvattenakvariet Guiden för nybörjaren" Men vart hittar man den??

Sökt på nätet utan resultat:/

Kolla med din lokala zoo handlare den finns på simontorp som de kan ta hem den ifrån

image.php?id=169

Saltvattensakvariet

Korallrevsakvarium är, enligt ryktet komplicerat och dyrt. Detta rykte är ganska oförtjänt, vilket denna bok visar. Boken är en lättförståelig guide för nybörjaren och ger läsaren de grundläggande kunskaperna som behövs för att, med liten teknisk utrustning, skapa ett fascinerande och prisvärt korallrevsakvarium.

Daniel Knop är författare till många internationellt publicerade böcker och artiklar. Han

-presenterar koralldjur som är lätta att sköta för nybörjaren.

-ger läsaren råd vi köp av teknisk utrustning.

-förklarar fortplantning av de flesta koralldjur som diskuteras i boken och

-hjälper nybörjaren att undvika misslyckande, besvikelser och onödiga kostnader.

Korallevens värld presenteras för läsaren genom fascinernade bilder och text, som gör det lätt att föstå de biologiska samspelen i naturliga korallrev och korallrevsakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller gör som jag,

Sitt och läs alla trådarna på saltvattensguiden :)

Har gjort det i 2 månader nu. får se när jag har möjlighet att starta akvariet.

Mitt husköp gick just i kras pga. mögel så jag lär nog läsa era trådar i 2 månader till innan jag far och "handlar".

Det är otroligt vilken samlad kunskap som finns här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det som är grejen.

Naturligtvis går det bra att göra som Ingvar säger (om man inte gör några tabbar).

Men naturligtvis blir man intresserad och då börjar man sköta det ungefär som Per säger. Så varför inte från början.

Skall man bara ha fisk kan man ju nästan lika gärna ha sötvatten!

Det finns faktisk många interesanta och vackra fiskar som man inte kan ha i revakvarier T.ex. Tryckare och fjärilar ja jag kunde räkna upp hur många som helst. I fiskakvarier ställs inte så stora krav på belysningen som i revkar. Därimot ställs ofta större krav på skummaren. Många av de svår kräver bra vattenkvalität. Bra belysning gärna 6500K så man får riklig algväxt gör det dessutom lättare att hålla visa arter och även en del lägre djur typ anemoner. Mitt första saltvatten 1977 var just ett konverterat 1000l kar, med bra belysning, riklig algväxt av flera arter och med fina fjärilsfiskar. Trots mitt nuvarande revkar på 3000l saknar jag det ibland för de fina fiskarnas skull.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...