Saltis Postat 30 oktober 2005 Dela Postat 30 oktober 2005 hej jag är nybörjare inom saltvatten och undrar om det går att ha den underbara fisken chelmon(kan inte latin)med kirurg och clownfisk?är den känslig på något sätt eller något man bör veta om den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 30 oktober 2005 Dela Postat 30 oktober 2005 chelmon och dom flesta kirurger är svåra till mycket svåra, och i ett 120l kar - absolut inte.små blennies och gobies - finns fantastiskt vackra såna, som passar in lite bättre i förutsättningarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 oktober 2005 Dela Postat 30 oktober 2005 Den är känslig och födospecialiet. Om man har 100 kg levandesten per fisk bör det gå bra har jag läst. Jag hade en på 70-talet som jag lärde att äta från en pincett. Men den blev inte så gammal. Tydligtvis saknades något eller några näringsämnen / vitaminr? Kirurger simmar en hel del har större revir i naturen och behöver större akvarier. Jag skulle inte rekommendera någon kirurg för akvarier mindre än 1,5 m. Jag har sålt mina vidare - två av dem går nu i Petrols tremeterskar och mår synbert bättre. För ett hundra liters är urvalet ganska begränsat när det gäller fisk.Men det finns Snultror, Gyltor, Blennider och Gobies som går bättre i mindre kar. Clownfiskar skall vi inte heller glömma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aqua_Max Postat 31 oktober 2005 Dela Postat 31 oktober 2005 https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=68http://www.fishbase.org/NomenClature/ScientificNameSearchList.php?crit1_fieldname=SYNONYMS.SynGenus&crit1_fieldtype=CHAR&crit1_operator=EQUAL&crit1_value=Chelmon&crit2_fieldname=SYNONYMS.SynSpecies&crit2_fieldtype=CHAR&crit2_operator=contains&crit2_value=&group=summary&backstep=-2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xxxperxxx Postat 31 oktober 2005 Dela Postat 31 oktober 2005 Vad gäller storleken på akvarium håller jag med. Annars kan jag nog inte säga att de skulle vara svårare än nån annan fjäril eller kejsare! Köp en som du vet käkar. Men som sagt, inte till en 120L burk kanske... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.