Gå till innehåll

osmos problem


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Jag har en Aqua-medic easyline 90 osmos, har kört den några veckor bara (men den har gått ganska mycket, fått ut en 8-900l vatten), men nu de senaste dagarna har den tappat fart som bara den, för tillfället ger den bara ut 1-1,5l/h..... Jag har provat att förbikoppla sedimentfiltret, utan förbättring.... Har oxå kopplat förbi flow restrictorn och spolat genom filtret en timme (detta har jag dock inte gjort tidigare, borde jag ganske gjort, men det står inget om det i manualen) utan någon förbättring....

Kan filtret redan vara slut? Eller ska det kanske bara spolas en tag till?

Enda andra lösningen jag kan komma på är att trycket i huset sjunkit? Jag mätte inte hur mycket den gavi början, men det var mer iallafall...

Tips?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat i rören? Du kanske har kollat osmosen, men senast jag fick stopp i kökkranen så öppnade jag vattenröret och ut kom en sten på 0,5cm i diameter! Du kanske har fått nåt sånt i slangarna om trycket har sjunkit så mycket. Rören går väl att kolla relativt snabbt (lite för enkelt, men ibland är lösningen mycket enklare än man har föreställt sig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hm vad betyder det när förhållandet mellan rent vatten och "avfallsvatten" ändras? Flowrestrictorn ska hålla det till 1:4, men mitt filter ger nu typ 1:15, alltså varje liter rent vatten "kostar" nu runt 15l avfallsvatten..... Är det filtret som är kasst eller hänger det ihop med trycket?

Jag får nu ut mindre än 20l/24h ur filtret, men är det trycket som är dåligt tjänar det ju inte mycket till att byta osmos..... Det har blivit betydligt mindre efterhand, det borde ju tyda på att filtret blir sämre och sämre, kan inte tänka mig att trycket sjunker mer och mer, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag kommer att tänka på är följande: du har låtit osmosen ligga för länge så att membranet torkat ut eller att det helt enkelt är dags att byta osmos(alt. membran&filter) för att membranet blivit tätt.

Kostnadsmässigt skiljer det ganska lite till en ny osmos.

Som Pär är innne på har ju temperaturen och trycket betydelse också

Tänk på att en gammal osmos kan vara en potentiell bakteriehärd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du igenom ordentligt med vatten när du spolar den är det ju inte förfiltret.

Men det låter märkligt. Om den fått torka kan den blivit tät men i så fall borde den inte försämras när man kör den efteråt. När jag körde osmos dygnet runt höll de ett till ett och ett halvt år.

På Marinshop (se våra länkar) kostar ett nytt membran runt 60 euro (+21 i frakt). Det ska inte behöva kosta så mycket mer i en Svensk webbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förfiltert kan det som sagt inte vara eftersom det inte blir någon förändring när jag kopplar förbi det, det gjorde jag som test för detta och har förståss kopplat tillbaka. Om det torkat, nja tror jag inte, filtret är endast några månader gammalt och när det inte används så kopplar jag loss anslutningen till "invattnet" och låter filtret hänga kvar under vasken som vanligt. Det har användts några gånger i veckan sen start.

Tempen på vattnet kan inte ha ändrats så mycket, kopplad på kallvattnet.

Enligt bruksen ska själva filtret ha en livslängd på 3-6år, så det borde ju inte vara slut redan, tycker man ju..... Men å andra sidan har farten i filtret minskat stadigt efterhand och det tyder väl på att det är filtret som är slut....

Nåja blir det ett nytt så kanske det är lika bra att kåpa ett med tryckmätare på, eller man kanske skulle skaffa någon form av tryckmätare och kolla trycket först för att utesluta det.

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha är vattentrycket inte beroende av fastighet, ledningar och sånt? Bor mitt i Malmö och om trycket styrs kommunalt borde det ju vara åtminstone ganska ok, kan inte tänka mig att trycket i hela det kommunala nätet sjunkit gradvis under flera månader, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...