Gå till innehåll

Lexwin planerar större


lexwin

Rekommenderade inlägg

Nu börjar det äntligen kännas som att drömmen om ett större kar är något som kan bli verklighet.

Har länge gått i tankarna om uppgradering då mitt nuvarande Lexwins RSM 130 är helt knökfullt.

Många tankar som snurrar i mitt huvud och jag hoppas att kunna få råd av alla de vänliga och erfarna personer som hänger här.

Måtten

Velat mycket fram och tillbaka här men just nu siktar jag på detta:

post-7950-14468935333116_thumb.jpg

180 cm * 50 cm * 50 cm = 450 L

Väggen bakom är 220 cm. Stenen är en modell av mitt nuvarande rev.

Glaset

Tänker mig 1 eller 3 sidor i optiwhite.

Fråga 1: Räcker det med 10 mm glas till dessa mått?

Fråga 2: Skulle det gå att förstärka med enbart sarg och slippa ha mittstag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input! Jag skall maila och se om jag kan få offert och då fråga om lämplig tjocklek. Jag använde http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium för att räkna och fick att 10 mm gav 4.5 säkerhetsfaktor vilket jag uppfattat som bra.

Mittstag slipper man inte alltså? jobbigt för det känns bäst att ha bestämt sig för vilken belysning man skall ha då för att få optimal placering på stagen, hade hoppats på att kunna skjuta upp det beslutet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar måtten även om det vore trevligt med lite större djup.

Jag hade kört på 60cm djup för lite mer visuell djupeffekt.

Planen var från början 120 cm * 70 cm * 50 cm då jag satsar på 400 - 500 L men jag tog en funderare över vad jag är intresserad av.

Det jag gillar är detaljerna så jag står ofta med näsan tryckt mot glaset och tittar och då tycker jag att korallerna som står längst bak i mitt nu 40 djupa är för långt bort. Däremot hade jag gärna haft mer plats i sanden än vad jag har idag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avrinningskammare

Tänkte göra en vinklad avrinning av 3 st 20 cm breda skivor med 15 cm djup. Tänker att det är gött med lite extra utrymme om man skall ned där och gräva. Hade vart schysst om det går att bryta av bakre förstärkningen som jag ritat också.

post-7950-14468935364904_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...