Gå till innehåll

Stressprick?


Lulle79

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en Japonicus som vi i dag ser har fått prick. Den går i ett litet kar tillsammans med en clown och lite korallfraggar och en putsarräka eftersom vi nyligen köpt den, alltså är den inte i huvudkaret ännu. Vi har inte något uvc. Den äter bra.

Jag har läst några av länkarna här, men jag blir bara mer förvirrad..

Vi tror att det är stress som har utlöst pricken, vi har haft mycket gäster här som har sprungit fram och tillbaka och barn som har suttit nära och kollat osv... ( ja det var dumt men vi tänkte inte på det)

I nu läget har den små prickar på huvudet och bröstfenorna.

Vad tror ni är bäst?

Ska vi ta upp den och lägga den i ett separat kar och behandla med medicin? vilken rekommenderar ni i så fall?

Vitlök läste jag nånstans, funkar det?

Tacksam för hjälp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du inte har andra mer känsliga fiskar så är det faktiskt bättre att låta den vara kvar. Putsarräkan kan också göra nytta om fisken låter den göra putsningen, så det är ännu ett skäl varför du inte ska lyfta upp den. Du kommer att bara stressa den ännu mer när du ska fånga den. Har du UV-c så är det bara att koppla på den, om inte så skaffa en, bra att ha vid liknande fall.

Vitlök kan du också prova med genom att pressa över maten du ska utfodra. Pressa på vitlöken och låt den stå kvar en stund så att den suger åt sig vitlökssaften och sen mata med den. Är det små prickar och fisken får lite lugn och ro så brukar de klara sig helt efter ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att man alltid ska köra med uv om man har fiskar som är känsliga för prick, lönar sig i längden.

Hade en incident där jag förlorade en massa fisk i prick så nu kör jag alltid med uv och vitlök och har inte förlorat en fisk i prick sen jag började med det.

Men vitlök är väll en mer förebyggande åtgärd eller funkar det även om man börjar när fiskarna har fått prick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag tror också att vitlök är mer i förebyggande syfte och min hepatus har varit prickfri ända sen jag började mata med min hemgjorda häxmix (räkmix). UV-c har jag dock inte haft på sedan det senaste utbrottet (åsikterna går isär på denna punkt, men jag tillhör dem som tycker att UV-c 24/7 är inte bra...) Jag har den på endast vid introducering av nya fiskar och vid större städning som kan stressa och röra om alltför mycket i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma här, tror inte heller att det e bra att ha på det hela tiden, glömde skriva att jag alltid har det på när jag släpper ner nya fiskar i karet eller när det finns nån annan stressfaktor.

Det skiljer ju inte på bra och dåliga bakterier så allt som drar igen uv dör ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma här, tror inte heller att det e bra att ha på det hela tiden, glömde skriva att jag alltid har det på när jag släpper ner nya fiskar i karet eller när det finns nån annan stressfaktor.

Det skiljer ju inte på bra och dåliga bakterier så allt som drar igen uv dör ju.

Precis!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst är det bra med uvc, men i dagsläget så har vi inte det...

Det här med vitlök, enligt en annan tråd jag läste innan så stod det att man skulle pressa några klyftor i en skål med vatten och förvara det i kylskåpet, och sen droppa över blandningen över maten i två veckor. Är det så ni oxå gör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst är det bra med uvc, men i dagsläget så har vi inte det...

Det här med vitlök, enligt en annan tråd jag läste innan så stod det att man skulle pressa några klyftor i en skål med vatten och förvara det i kylskåpet, och sen droppa över blandningen över maten i två veckor. Är det så ni oxå gör?

Jag provade "2veckorsmetoden" med vitlök det hjälpte bara marginellt på min japanicus.

Kompletterade med ett deltec 20w poff borta & har ej sett mer prick på japanicusen sen dess.

Däremot kan hepatus få en prick ngn enstaka stressprick ibland. men de försvinner direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Om jag förstått rätt så finns det 2 sorters "prick". Dels sammetssjukan eller oodinium som består av en massa små prickar som bildar ett lager på fisken. Dels finns cryptocaryon, som består av ett fåtal parasiter som ser ut som små "sockerkorn".

Om det gäller den sistnämnda så lever dessa på fisken ett tag, släpper sedan och allt verkar bra. Förökar sig i sanden för att sedan sprida sig till andra mottagliga fiskar. Det är i det frisimmande stadiet som UV:et gör nytta och det är framförallt kvällstid när ljuset släcks som dom är i rörelse.

Mitt råd är att sätta över firren i ett karantänsakvarium och den metod som jag funnet bäst är hyposalinity. Under tiden så kör med UV i huvudkaret.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det var nu eller nyss på reefkeeping eller advanced aquarist som det finns en artikel som belyser detta med att det inte finns några som helst belägg för att vitlök skulle hjälpa mot cryptocarion eller odinium, men den här diskussionen har nyss varit uppe i en annan tråd.

Personligen tror jag att vitlök hjälper lika lite mot prick, som träskor hjälper mot åsk-nedslag.

Jag köpte mitt första U-v -93 och har aldrig haft ett prick utbrott sedan dess, så med kirurger och andra prick-känsliga fiskar så tycker jag att uv är ett "måste"

sötvattensbad funkar också för att döda parasiten, men då måste detta göras i ett tidigt skede innan fisken blivit så svag attden dör av chocken/stressen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...