Gå till innehåll

Mh vad används det till utom akvarium?


arazar

Rekommenderade inlägg

mors

Denna frågan har säkert vart uppe förr, men snål som man är....

Vad används MH lampor till förutom akvarium?

Eftersom armaturerna som är gjorda till akvarium är minst sagt förbannat dyra undrar jag om det finns

andra armaturer som man kan "modda" så att dom passar bra för "vårt" ändamål.

Mvh

Christopher

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

nja, de de som används i växthus är högtrycksnatrium. helt gult ljus som ni säkert märkt från vägbelysningar.

Mh används i affärer som s.k. spotlight[35-70w].

de används annars mäst osm utomhusbelysning mot fasader. de är då 250w och uppåt.

de riktigt stora, 2000w & 3500w, använd på idrottsarenor.

ja, det är dumt att betala dubbla priset på en armatur för att den heter giesemann eller aqua-medic etc. man betalar för märket och för att det är dyrt inom denna hobbyn.

250W MH-armatur på jula kostar 1300kr. prisvärd och bra.

OBS OBS OBS!!!

du får inte moderera själv. inte ens Allmän Behörig elektriker får det. risken för brand är stor och risken för dödsfall är ännu större. den tänder lampan med 1,5-5,0 KV.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Sebbeskriver så är det inga problem att köra med växthusbelysning (högtrycksnatrium) och en MH lampa i den amaturen som "växthuskillen" har. Jag har själv 3 st och vet minst 6 personer till som använder exakt den amaturen.

Inget pillande, bara att skruva i MH lampan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta ( finns kunniga här på forumet som säkert kan förklara) så tror jag att du får byta allt utom möjligen själva skalet. Inget lönsamt projekt skulle jag tippa på.

Det jag gillade med "växthusbelysningen" var att: Byta till MH lampa och sätta in kontakten i väggen.. Klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote name=petrol

Det jag gillade med "växthusbelysningen" var att: Byta till MH lampa och sätta in kontakten i väggen.. Klart.

Det är just den typen av Ljus-mod som jag borde sträcka mig till oxå he he..

Nån annan som kan spika att det kan bli ett dyrt och krångligt projekt för en som hellre

bygger stora lättfattliga saker än pillar med sånt som han inte har en aning om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

experten är tillbaka - hehe.

MT finns inte i 600W version. att bygga om den 400w är inte omöjligt om man är elektronikexpert.

att köra MH-lampor på SX[högtrycksnatrium]drivdon är inte att rekomendera.

tändningen är klenare på SX vilket gör att du inte kommer kunna använda lampan hela dess livslängd. SX som har samma effekt som MH har inte likadan uppstart och drivs med lägre spänning och högre strömm.

kopplar man in MH på en SX så blir lamplivslängden förkortad, spektrala förändringar uppstår så som att lampan K*-tal minskar och färgåtergivningen minskar.

och att SX-reaktorn lämnar större ström sliter lampan onormalt mycket vilket ger kortare livslängd. med större ström och andra uppstarts egenskaper så ökar också den befintliga risken för en lampexplosion.

så använd inte MH på SX-drivdon bara för att det går!!!

det finns speciella drivdon som är gjorda som komba, dvs köra båda, men de är ovanliga och kan räknas bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

swegrow har fina elektroniska ballaster som dom kallar för SGS dom driver alla HID lamper tex MH tex 400W för 1247kr.

du kan ha ballasten långt ifrån lampn och den är helt ljudlös.

Ända du behöver kompletera med är sockel till lampan och en reflektor.

länk till swegrow

http://www.swedish-growsystems.se/main.html

länk till ballast

http://www.swedish-growsystems.se/webshop/shop.asp?group=2&view=2&query_type=&maxhits=&query=&article=10004

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Att kelvintalet minskar kan jag med säkerhet säga att det inte stämmer.

inte för att det behöver ske på alla lampor och reaktorer. den testade var en HQI/D på SX-reaktor. den skönk tempen på från 6000K till 5100K.

det är inte säkert att det blir märkbarförändring på alla lampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...