Peckoltia Postat 31 januari 2015 Postat 31 januari 2015 Små blå sjöstjärnor bra eller dåligt?, jag börjar få gott om dem i karet nu och funderar på om de gör skada. Citera
Nille83 Postat 31 januari 2015 Postat 31 januari 2015 Små blå sjöstjärnor bra eller dåligt?, jag börjar få gott om dem i karet nu och funderar på om de gör skada.Bild? Citera
petnym Postat 31 januari 2015 Postat 31 januari 2015 Små blå sjöstjärnor bra eller dåligt?Ja, bra eller dåligt. Finns många olika... Citera
Manks Postat 31 januari 2015 Postat 31 januari 2015 troligtvis astrina. finns ett trettiotal arter. en handfull äter koraller, framför allt zoanthus Citera
alexochingencarina Postat 31 januari 2015 Postat 31 januari 2015 Kasta! Kan va dåliga så ut med dem fort! Gör ändå knapp nytta. Citera
Peckoltia Postat 31 januari 2015 Författare Postat 31 januari 2015 Bilder på den den är liten, kan försöka ta någon bättre bild i morgon. Citera
Nille83 Postat 31 januari 2015 Postat 31 januari 2015 Har massor av sådan. De håller sig på glaset och på LS, aldrig varit på mina koraller. Citera
Manks Postat 31 januari 2015 Postat 31 januari 2015 Lite läsning http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/45-reefkeeping-101- Citera
Andreas_Lindholm Postat 31 januari 2015 Postat 31 januari 2015 Hej! Svårt att säga vilken art du har. Men de jag hade gav sig på grön stjärnpolyp, ingen höjdare. De åt också kalkalger, fick det bekräftat via sökningar på webben. Jag plockade bort 70 + och har fortfarande enstaka individer kvar. Från början var de ca 10 st, exploderade sedan i antal och blev invasiv. Den sorten jag har påminner om de du visar på bilderna. Ta bort dem eller var mycket observant på dem. Har dålig koll på vad du håller för koraller, men var försiktig. Kalkalgerna är ju också trisst att bli av med. Hos mig blev det ljusa fläckar efter sjöstjärnornas framfart.mvh ante Citera
Nille83 Postat 31 januari 2015 Postat 31 januari 2015 Läs lite här också:http://www.lionfishlair.com/hitchhiker/hitchhiker.shtml Citera
Peckoltia Postat 1 februari 2015 Författare Postat 1 februari 2015 Ok, då kan det vara dessa som käkar upp kalkalgerna så stenarna blir nästan vita då?, räcker det med att skaffa ett par harlekinräkor men kanske bättre att plocka dem för hand? Citera
Andreas_Lindholm Postat 1 februari 2015 Postat 1 februari 2015 Plocka för hand, är inget svårt Räkorna tar inget annat än sjöstjärnor har jag för mig. Ja det kan absolut vara sjärnorna som äter upp kalkalgerna. Jag fick väldiga problem med antalet och att de blev invasiva. Mina åt verkligen stjärnpolypen, förlorade ca 50% och stjärnorna omslöt polyperna och åt upp dem. Sen kan det ha varit olika arter som påminde om varandra varav den ena sorten var polypätare? Men jag chansade inte. Sög bort stjärnor vid vattenbyte, var effektivt. Mina var lättplockade då de kröp upp på revpelaren riktning stjärnpolyp Synd då jag gillar djuren. Men så är det:)Finns en tråd om detta och bilder som jag postade när det var som värst mvh ante Citera
Andreas_Lindholm Postat 1 februari 2015 Postat 1 februari 2015 Tråden heter: sjöstjärnor äter upp grön stjärnpolyp. Du hittar den i kategorin krabbor, räkor....mvh ante Citera
Peckoltia Postat 1 februari 2015 Författare Postat 1 februari 2015 Är inte samma sjöstjärna dina var mera gråbrunbege mina är blå men jag ska plocka bort så många jag hittar så får jag se om kalkalgerna växer tillbaks på stenarna. Citera
Peckoltia Postat 1 februari 2015 Författare Postat 1 februari 2015 Har plockat ett 30-tal stjärnor på en kort stund och det finns nog säkert dubbelt så mycket till som jag inte ser nu. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.