Gå till innehåll

Sump i friggebod?


Jojje

Rekommenderade inlägg

Jag har en friggebod som inte används till något. Tänkte att man kunde ha sump och övrig utrustning där, vilket hade varit både bekvämt och praktiskt.

Problemet är ju att det är ca 20 meter gräsmatta imellan akvariet och friggeboden.

Gräver man ner till- och frånrör på frostsäkert djup (1m?) borde det väl vara ok eller är detta bara dumt och bättre ha kvar sumpen under akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att bygga en enklare kulvert i frigolit som man lägger 10-20cm ner. Sen borde det ju gå att lägga en värmekabel med en termostat som är inställd på ca26 grader.. Inget jag skulle göra själv men visst går det.

Då lär du dra fram vatten till friggeboden så du lätt kan göra vattenburen. Den bör du gräva ner minst 120cm om det är gräsmatta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar nog de, men du bör nog ha kulvertrör to r... ca 1000 kr/m Oisolerat kommer inte att funka. Marken håller betydligt lägre temp. du kommer att kyla ner vattnet på vägen.

Visserligen är väl principen här att om det inte är svindyrt så är det inte ok men en tusing metern, det är väl ändå att gå till överdrift? Rörskål som rymmer två 20 mm slangar går på runt hundringen per meter och duger till det här. Men - oavsett vilken prisklass på isolering man kör på så kommer det att krävas mer uppvärmning, det kommer man inte ifrån. Det är också nåt helt annat att pumpa vatten genom 20 m slang än nån enstaka. Det kan krävs annan sorts pump för att det ska bli nåt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Rinkaby rör är ju intressant.

Anledningen är att jag under en längre tid planerat för ett nytt och stort akvarium och jag tycker att höga akvarium kommer mer till sin rätt om de står 50-60 cm ovan golvet och då blir utrymmet för sump för litet. Tyvärr så har jag ingen möjlighet till att ha ett sk teknikrum någon annanstans i huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

brukar inte laborera med annat än färdig kulvert som avsedd förr att leda varmvatten, Bygger du en kulvert som inte är vattentät så kommer ändå ev omkringliggande/ ytvatten kyla av den. men visst billiga lösningarar finns. Men lägga en sånt arbete på det å det inte blir riktig funktion är de ju ganska mycket arbete i onödan.

Ca 450-500 kr + grävning och återfyllnadsmaterial mm.

http://www.evbutiken.se/vvs/3-kopparror-rordelar/kulvertror/pex-kulvert/ecoflex-thermo-twin

Så jag tycker inte 1000 kr är orealistisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju rätt stort .Man kan ju ha sumpen/-ar i något av de bakre hörnen.

I det akvariet jag har (4x1x0,60m) var det två sumpar i bakre hörnen och de syntes faktiskt inte.Tyvärr tog jag bort dem vilket jag nu ångrar efteråt.

Kolla på Larrys länk när han bygger upp sitt gamla så tror jag att det finns bilder hur det såg ut.

mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...