Gå till innehåll

Nybörjare önskar tips och råd!


Westerö

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla i detta fantastiska forum!

Tommy heter jag från Finland,ganska nära Vasa stad. Har haft vanliga akvarier i 10 år eller mera och har fortfarande 3 stycken. Men har sneglat på ett saltvattenakvarie nu i 2 års tid,och måste bara ha ett! Så känns det nu, men av vad jag läst är ju sötvatten rena barnleken och salt för stora pojkar.

Saltvatten hobbyn är inte alls lika stor här och MYCKET dyrare+ att jag är Finlandsvensk så mitt modersmål är svenska så känns mera naturligt att hålla till på forum i Svea rike! Nå nog om mej...jag har såååå många frågor och hoppas få något litet svar i alla fall,vet att det brukar kunna vara lite svårt som ny på ett forum.

1.Har inget akvarie ännu. Men ett Sera marine Biotop 130L skulle passa in i huset och passa mig ypperligt ekonomiskt,MEN någon kan ge feedback på ett sådant? Är tekniken bara skräp eller duger det bra åt en nybörjare? Belysningen förstår jag inte räcker till om man ska ha stenkorall. Men det ska jag ju inte ha till att börja med.

2. Osmosvatten. Bör jag införskaffa och använda det? Vattnet här är från grundvattentäckt. Ph 7.3 Gh 5 Kh5.

3. Vilka tester bör jag införskffa? Har flertalet av Seras dropptest men de kanske inte duger i salt? Men vad jag förstått behöver man ph,nitrit,nitrat,ammonium,calsium och kh. Mera? Bör man ha någon katastrof hjälp hemma också? Typ fosfat remover? Ge gärna tips och gärna också märke på grejer som är helt okay att använda.

4.Refraktometer. Ja måste fråga duger de på Ebay? De verkar förmånliga i alla fall.

5. Levande sten och sand. Hur mycket ska man ha? Har hört 1kg per 10 liter,så i mitt kommande akvarie på 130 liter skulle jag behöva ha 13 kg men en handlare i Vasa sa att jag behöver max 8kg sten,mera går inte in dit?!

6. Om man hittar någon som är villig att skicka LS och levande sand från Sverige till Finland,går det? Menar hålls den levande i 2-3 dagar? Här kostar LS 30€/kg... Och ser man på säljes här på forumet vill men ju flytta till Sverige direkt!

7. Någon i Sverige sombrställt akvarie från Aquaristic.net? De verkar ha priser för min plånbok😃.

Tänkte samla på mig så mycket info o grejer som möjligt innan jag alls startar upp något. Detta forum är som en kunskapens brunn för mig! Hoppas någon orkar ta sig tid och svara på något.

Med vänliga hälsningar Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till saltträsket.

Rekomenderar dig att läsa några böcker om saltvatten typ Korallrevsakvariet av Sven Fosså .

1-Har ett liknande med allt i ett ,med plastramp. inget att rekommendera ! Svårt att byta delar på den typen .

satsa på akvarium som du kan hänga ljusrampen över akvariet.

Vissa akvarier går det dessutom inte att borra (iaf svårare) i vilket kan vara bra om man vill bygga ihop med andra akvarier eller sump.

2-Investera i en RO anläggning, men det går att använda regnvatten om man har bra tak och bor på landet, jag kör med regnvatten för det mesta. Tänk isåfall på att ta det efter en stunds regnande så att vattnet är renare, kolla med ledtalsmätare ( ca 5-40 uS fungerar).

3- Aktivt kol,fosfatremover, nitratremover , zeloter behövs , om inte till vardags så iaf om det krisar.

-Nitrit,-Ammonium , är viktig tester. Nitrattest och Ammoniumtest. Ammonium är ofarligt och ammoniak är giftigt obs relationen är pH beroende . se nitrifikationscykeln.

-Fosfat

-Magnesium ( verkar paralyserande i höga doser)

-Calcium

-KH

-pH testare, typ Hanna Instrument.

-Ledtalsmätare till sötvattnet ,typ Hanna Instruments , 0-2000 uS (mikroisiemens)

Saliferts Tester fungerar bra men även andra Märken funkar, det viktiga är att du har samma test hela tiden och att du utför testen

på samma sätt , det är förändringarna över tid som är viktiga.

Anteckna allt du gör.

-En bra refraktometer , kostar men lönar sig.

:)

Lycka till PeterG

Ändrat av PeterG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De mesta går att köpa online från Tyskland. Både teknik, akvarium samt levande. Man brukar säga 1kg sten till 10 liter vatten men det är långt från en regel. Jag känner många som kör betydligt mindre och det går utmärkt. Det du har stenen till är förutom nyttodjuren du får med främst till att skapa mkt ytan för bakterierna att leva på. Därav är porös sten bättre än solid men detta går att fixa på annat sätt också. Tex med sipporax. . Om du beställer sten på nätet så räknas det som ett levande djur under transport och skickas därmed till dig inom ett dygn. Stenen ligger då ofta bland fuktiga papper eller liknande och det fungerar bra. Oftast dör ju lite på stenen om det är lång transport vilket kan innebära lite lukt under uppstarten men det är normalt. Jag har handlat från aquaristic.net och är väldigt nöjd. Jag beställde då torr sten vilket jag tycker är snyggare oftast men framförallt är det mkt billigare och extremt mkt lättare att jobba med när du ska bygga ditt rev. Du kan alltid starta utan levande sten och bara köra död. Det är många som gör. Det tar dock längre tid att få ett inkört akvarium men det är lättare, billigare och du slipper få med dig djur man inte vill ha som man annars ofta får med i levande sten. Det är dock att rekommendera en nybörjare att börja med levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för svar Peter och Andreas. Jag har idag hittat och beställt Svein Fossås bok+ en av Daniel Knop och ännu en. Blir att läsa över sportlovet,ser fram emot det.

Läser så mycket jag kan på forumet och har gjort ett par månader. Skit när man inte känner en endaste en med saltvatten....vore ju skoj att få se hur allt fungerar och inte bara läsa om det. Så jag kommer säkert att fråga en hel del innan det bär till.

Men ska läsa nu och börja köpa in saker innför start.

Mvh Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer!

Tack för vänligheten och ditt goda råd.

Men som du själv såg så är jag en bit från er andra. Umeå är det kortaste vägen till,"bara" över kvarken!��

Mvh Tommy

Och där har du aquawearhouse ,

ägaren Jörgen är duktigt, har från tid till tid ett bra utbud på både fisk och korall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.Ja jag tror det är bättre att börja med något sånt än custom..flera kända märken som ligger i den volymen och är plug and play..tror det är bra att börja med...

2.Om man inte vill chansa o pröva utan..men det blir på chans..själv hade jag ingen..sen trodde jag att jag behövde..sen märkte jag ingen skillnad..men enklare att använda till ett mindre kar och till ett rimligt pris...

3.Kh Ca Mg har jag klarat mig med..då salifert som verkar vara populärt

4.tror inte refraktometer är ett måste men du kan få en hyffsad för 400:- finns ingen anlednng med något annat då

5.levande sten är inget måste..sen hade handlaren i vasa en poäng..sen kan man få in ej önskat i karet som kan ge problem tex glasrosor..men man kan också få in koraller vilket jag fick.lite lotteri

En sak som jag tycker är viktigt är att man inte överbelastar systemet med fisk..det kräver mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack Magnus och Johan för mera värdefull information. Och Andreas man vet ju aldrig, jag kan ju dyka upp för att titta på ditt fina akvarie. Har en kusin i Stockholm,som jag tyvärr besöker alltför sällan...

Mvh Tommy

Ändrat av Westerö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...